Potez koji je dao malo optimizma
Pokretanje programa Baletnog studija u Hrvatskom narodnom kazalištu u Zagrebu
-
Kada je 2022. godine primila Nagradu hrvatskog glumišta za životno djelo, hrvatska primabalerina Maja Bezjak gotovo je cijeli svoj nadahnuti i emotivan govor posvetila baletnom obrazovanju u Hrvatskoj, apostrofirajući izuzetno lošu situaciju u kojoj se nalazi Škola za klasični balet u Zagrebu koja je već godinama, zbog problema sa statikom zgrade, izmještena iz prostora na Ilirskom trgu 9. Ta situacija koja se dodatno pogoršala nakon zagrebačkog potresa, kada je zgrada na Ilirskom trgu postala posve neupotrebljiva, uvelike je utjecala na rad Škole, a posljedično i na baletnu profesiju u cjelini, a lošoj situaciji pridonio je i izostanak bilo kakve reforme baletnog obrazovanja u Hrvatskoj kojom bi se ono osuvremenilo te se kvalitetom približilo, kako baletnim školama iz regije, tako možda i nekim svjetskim baletnim akademijama. Kada objedinimo ta dva segmenta dobivamo trenutnu situaciju u kojoj Škola već više od desetljeća radi u prilagođenim uvjetima i dosad je nekoliko puta promijenila adresu te učenicima ne može omogućiti sve ono što su imale ranije generacije u sedamdeset pet godina rada te važne obrazovne ustanove.
Ipak, u protekle dvije godine, ponajviše zbog iznimnog sluha za navedenu temu nove intendantice HNK-a u Zagrebu Ive Hraste Sočo, učinjeni su neki vrlo konkretni koraci kako bi se ojačala veza kazališta i Škole za klasični balet, koja je kao centralna ustanova za baletno obrazovanje u Republici Hrvatskoj, na neki način prirodan partner Baleta HNK-a. U tom smislu pokrenute su mnogobrojne inicijative koje se odnose na korištenje baletnih dvorana kazališta za potrebe škole, maksimalno uključivanje učenika škole u repertoarne predstave, donacije baletnih papučica, otvaranje programa stipendiranja učenika baletne škole, a zadnji te ujedno i najopsežniji projekt odnosi se upravo na otvaranje Baletnog studija.
Tako je 4. studenoga 2024. godine, povodom Dana hrvatskog baleta, HNK u Zagrebu predstavilo program Baletnog studija koji je započeo s radom početkom ove sezone. Rezultat je to pokušaja osnaživanja tzv. „domaćeg plesnog kadra“ te prepoznavanja problema deficitarnosti baletne profesije u Republici Hrvatskoj u kojoj je zadnjih desetljeća primjetna tendencija opadanja broja učenika baletnih škola koji mogu i/ili žele postati profesionalni baletni plesači.
Ovaj problem, primjetan je već dulji niz godina te donekle prati opće trendove internacionalizacije baletne umjetnosti koja je posljednjih godina sve prisutnija i na ovim prostorima. I dok s jedne strane mnogi baletni umjetnici koji k nama dolaze sa svih strana svijeta predstavljaju jamstvo kvalitete te sa sobom donose različita znanja, iskustva i pristupe koji nesumnjivo obogaćuju naše ansamble i čine ih umjetnički potentnijima, s druge strane ti novopostavljeni kriteriji sve snažnije zovu na promjenu koja je baletnom obrazovanju u Hrvatskoj nužna na svim razinama.
Baletni studio osnovan je upravo kako bi se učenicima domaćih škola omogućio optimalan prijelazni period u kojem će se što bolje pripremiti za profesionalni put te savladati sve ono što je potrebno kako bi se jednog dana što lakše uključili u rad nekog od baletnih ansambala u zemlji i svijetu te kako bi usvojili znanja i savladali vještine iz onih područja koja su u njihovom školovanju bila slabije zastupljena.
Studio je osmišljen kao trogodišnji program koji će pokrivati područja klasičnog baleta, pas de deuxa, suvremenog plesa te repertoara, odnosno scenske prakse, uz maksimalno uključivanje polaznika u postojeći repertoar Baleta, u skladu s njihovim mogućnostima. Cjelokupno djelovanje Baletnog studija odvija se pod vodstvom nacionalnog baletnog prvaka Tomislava Petranovića koji je naglasio kako „u Studio ulaze perspektivni mladi plesači, ili po završetku svog baletnog školovanja ili još za vrijeme njegovog trajanja. Studio može imati maksimalno pet polaznika koji dobivaju priliku iskusiti dinamiku profesionalnog načina rada te se usavršavati radeći s pedagozima i plesačima kazališta“.
Prvi polaznici Baletnog studija su Vera Kreitmeyer i Vito Križnjak, oboje đaci Škole za klasični balet u Zagrebu. Vera Kreitmeyer je Školu završila prošle godine, u klasi Nataše Sedmakov te je bila stipendistica zagrebačkog Baleta, dok je Vito Križnjak još uvijek polaznik 3. razreda srednje baletne škole u klasi Spomenke Šparemblek.
U nadi da će se preokrenuti trendovi podzastupljenosti domaćih plesača u našim baletnim ansamblima te da će se i odgovorne ustanove uključiti u rješavanje problema prostora Škole kako bi Škola za klasični balet u Zagrebu uskoro dobila novu adresu, sigurna sam da je ovaj potez nacionalne kazališne kuće dao malo optimizma i vjetra u leđa svim onim talentiranim i vrijednim učenicima koji sanjaju o baletnoj budućnosti.
© Mihaela Devald Roksandić, BALETI.hr, 27. siječnja 2025.
Piše:

Devald Roksandić