Plesači pred ogledalom
Hrvatsko narodno kazalište u Zagrebu: Baletni koncert Život na pozornici
-
Spektakularno, kako drugačije kad na sceni sinkrono pokretom diše sedamdesetak plesača, a opet mirno, intimno dirljivo na Satievu Gymnopedie, br. 1, završila je 22. rujna jedinstvena, emotivna večer u zagrebačkom HNK-u. Baletni koncert pod naslovom Život na pozornici dolično je, s puno duha, razumijevanja i znalačke vještine obilježio rastanak od plesača koji se odlaskom u zasluženu mirovnu opraštaju od aktivne plesačke karijere ostavljajući prostor djelovanja novim generacijama. Istovremeno, bio je to i susret s mladim, publici nepoznatim plesačima koji su primljeni nakon audicije, i koji se tek trebaju pokazati i dokazati. U konačnici, program je, prema ideji, režiji i najvećim dijelom koreografijama ravnatelja Baleta Massimiliana Volpinija, posveta profesiji baletnih plesačica i plesača, snazi tijela, ljepoti pokreta i scenskoj krhkosti, ljudskoj vrsti kratka ali iznimno intenzivna trajanja.
U tom smislu predstavljanja plesačkih ličnosti, a ne samo izvođačkih tijela, jednako onih na odlasku kao i onih čije vrijeme počinje, i one treće skupine koja povezuje prve dvije i čije vrijeme još traje, koncept večeri donosi uz plesne brojeve i kratka videa, snimljene odgovore plesača na neko od postavljenih pitanja. Teme cjelina su svakodnevne rutine, pripreme za početak classa, odnos spram tijela i kazališta (dva prostora koja se u ovoj profesiji intenzivno prožimaju), simpatična mala osobna praznovjerja, sjećanje na prve korake, pogreške i komične situacije, kraj radnog dana, ali i kraj karijere.
Program je uokviren situacijom dolaska u i odlaska iz baletne dvorane, kao ključnog mjesta u životu plesača. Ta je prostor osobnih dilema i briga te zajedničkog napora, koji se ubrzo transformira u prostor čarolije nastupa i zajedničkog sjaja. Početak na obaveznom classu: vježbe uz štangu (la Barre), a zatim na sredini; sinkronost svih plesača, solista i ansambla, jednostavna čistoća pokreta i elegantne linije tijela, zanimljiv razvoj vježbi čini od sata funkcionalnog plesačkog zagrijavanja vrlo atraktivnu točku, koju su mnogi koreografi znali ubaciti na početak programa baletne večeri.
Kombinirajući plesače po generacijama, sola, duete i ansambl scene, uz spomenuta videa, Volpini je dobio iznimnu dinamiku programa i cijeli dijapazon plesačkih stilova. Inserte iz klasičnih baleta su donijeli Rieka Suzuki Sumitomo i Takuya Sumitomo (Don Quijote), a kombinirane plesne snage su izvele poznati, duhoviti Pas de quatre malih labudova (Saya Ikegami, Anamarija Marković, Valentina Štrok, Rizumu Tanaka) i veliki Adagio iz Labuđeg jezera Malakhova (solisti Miruna Miciu Yoshida i Simon Yoshida).
Vidjeli smo i dva izražajna moderna sola koja su izveli dirljiva Natalia Kosovac i snažni Takuya Sumitomo. Novi članovi baleta predstavili su se u čistoj tehničkoj koreografiji Ponté. Iznimno je zanimljiva točka Ogledala za pet plesača i isto toliko ploha ogledala koji lagano klize prostorom i mijenjaju pozicije i kutove vizure. Naizgled posve jednostavna, ova scena dotiče i načinje neke osobne dubine. I mislim da ima puno potencijala za razvoj. (U posve drugim smjerovima od poznatog Čovjeka pred zrcalom Kelemena i Šparembleka.)
I na kraju ovog višestrukog ogledanja: pred kamerom, zrcalom i publikom, dvije točke iznimne plesačke energije i radosti u kojoj su zablistali veterani zagrebačkog baleta. Jazzy time je u duhu Gershwinove glazbe silno šarmantno postavljena i otplesana koreografija. Luckasta djevojka, Asuka Maruo uz neodoljivog partnera Tomislava Patranovića i rasplesanu ekipu proširila je dvoranom nasmiješeni zarazni ritam. A vrhunac, ove ipak u konačnici oproštajne večeri (iako život ide dalje i show must go on) je bila Volpinijeva koreografija Zaplešimo postavljena za mlade umirovljenike. Poletnoj i duhovitoj glazbi Straussova Šišmiša odgovorili su poletni i duhoviti plesači u razuzdanom zanosu posljednje večeri: Olja Jovanović, Mirna Sporiš, Saule Ashimova, Andrej Barbanov, Lovorka Puk Tomić, Tatjana Andročec, Danijela Batur, Siniša Bosnar, Alen Gotal, Sanda Miš, Barbara Novković Novak, Andrija Palada, Iva Višak, Domagoj Vrbljanin i Danijela Zobunđija. Ne sjećam se kad sam vidjela toliko zgusnutog užitka plesanja, humora i vesele samoironije na vlastiti plesački habitus. Ujedno, ova koreografija je potvrdila neke stare ali i pokazala nove plesačke i izvođačke talente, što me podsjetilo na sjajne radove, mislim da su uglavnom bili Kyliánovi, u izvedbi NDT3 (seniori Nizozemskog plesnog kazališta). Možda ovaj program, posvećen uspomeni na nedavno preminulu „dragu kolegicu, balerinu i baletnu majstoricu Suzanu Bačić“ otvori i te nove prostore plesnog stvaralaštva?© Maja Đurinović, BALETI.hr, 7. listopada 2023.
Baletni koncert – Život na pozornici
Baletni koncert posvećen je uspomeni na našu dragu kolegicu, balerinu i baletnu majstoricu Suzanu Bačić
ideja i režija Massimiliano Volpini
odabir i prilagodba kostima Mia Rejc Prajninger, oblikovanje rasvjete Milan Kovačević, Massimiliano Volpini, oblikovanje video materijala Massimiliano Volpini, originalna glazba za video materijal George Stanciu, baletni majstori Mihaela Devald Roksandić, Irena Pasarić, Tomislav Petranović
PROGRAM
Sat baleta
glazba Dmitrij Kabalevski, ulomci iz orkestralne suite Klaunovi: Galop, Mala lirska scena, Epilog
koreograf Massimiliano Volpini
izvode: Natalia Kosovac, Asuka Maruo, Miruna Miciu Yoshida, Saya Ikegami, Dora Kovač, Anamarija Marković, Mutsumi Matsuhisa, Ozana Mirković Blokar, Lucija Radić Palinko, Cristiana Rotolo, Leda Šeparović, Valentina Štrok, Helena Troha, Atina Tanović, Rizumu Tanaka, Simon Yoshida, Mario Diligente, Hyuma Gokan, Taiguara Goulart, Adam Harris, Kornel Palinko, Balint Rauscher, Pavel Savin, Arnau Velazquez Rodriguez, Yuho Yoshioka
Entrée i Adagio iz Pas De Deuxa iz trećeg čina baleta Don Quixote
glazba Ludwig Minkus
koreografija Marius Petipa
izvode: Rieka Suzuki Sumitomo, Takuya SumitomoJazzy Time
glazba George Gershwin, Suita iz mjuzikla Luckasta djevojka (za orkestar obradio Leroy Anderson)
koreograf Massimiliano Volpini
izvode: Asuka Maruo, Tomislav Petranović, Ivančica Alajbeg, Tihana Trupeljak Bujanić, Petra Vargović Stanciu, George Stanciu, Ovidiu Muscalu, Dan Rus, Vid Vugrinec
Pointé
glazba Tomaso Albinoni Trattenimenti armonici per camera, suita za violinu i čembalo i Opera sexta, Sonata u a-molu, br. 6, IV. stavak – Allegro; II Opera sexta, Sonata u a-molu, br. 6, II. stavak – Allegro
koreograf Massimiliano Volpini
izvode: Elizabeth Anderson, Estrella Cebrino Torres, Makeely Foster, Ana Letizia Joly, Diana Montes Mota, Hinako Shinzaki, Marta Sironić, Agnese Stancanelli, Mattia Baccon, Seth Clark, Giovanni Messeri, Andrea Podda, Justin Popa, Takahiro Tamagawa, Raphael Trioli
Lascia ch'io pianga
glazba Georg Friedrich Händel, Lascia ch'io pianga, arija Almirene iz opere Rinaldo
koreograf Massimiliano Volpini
izvodi: Natalia Kosovac
Ogledala
glazba Frédéric Chopin, Nokturno u Es-duru, op. 9, br. 2
koreograf Massimiliano Volpini
izvode: Saya Ikegami, Lada Rora, Cristiana Rotolo, Taiguara Goulart, Vid Vugrinec, Giovanni Messeri, Ovidiu Muscalu, Justin Popa, Dan Rus, Raphael Trioli
Zaplešimo
glazbaJohann Strauss mlađi, Uvertira iz operete Šišmiš
koreograf Massimiliano Volpini
izvode: Olja Jovanović, Mirna Sporiš, Saule Ashimova, Lovorka Puk Tomić, Tatjana Andročec, Danijela Batur, Sanda Miš, Barbara Novković Novak, Iva Višak, Danijela Zobunđija, Andrej Barbanov, Siniša Bosnar, Alen Gotal, Andrija Palada, Domagoj Vrbljanin
Prizori iz baleta Labuđe jezero
glazba Petar Iljič Čajkovski
koreograf Vladimir Malakhov
kostimografija Jordi Roig
izvode:
Pas de quatre iz 2. čina
Saya Ikegami, Anamarija Marković, Valentina Štrok, Rizumu Tanaka
Adagio iz 4. čina
Miruna Miciu Yoshida (Odette), Simon Yoshida (Siegfried), Lucija Radić Palinko, Mutsumi Matsuhisa (Dva velika labuda), Estrella Cebrino Torres, Dora Kovač, Cristiana Rotolo, Helena Troha (Četiri crna labuda), Ivančica Alajbeg, Elizabeth Anderson, Daria Brdovnik, Makeely Foster, Ana Letizia Joly, Ozana Mirković Blokar, Diana Montes Mota, Lada Rora, Hinako Shinzaki, Marta Sironić, Agnese Stancanelli, Leda Šeparović, Atina Tanović, Tihana Trupeljak Bujanić, Petra Vargović Stanciu, Paulina Žanetić (Labudovi)
Solo iz baleta Gospoda Glembajevi
glazba Sergej Rahmanjinov: Elegija u es-molu, op. 3, br. 1
koreograf Leo Mujć
izvodi: Takuya Sumitomo
Finale
glazba Erik Satie, Gymnopedie, br. 1
koreograf Massimiliano Volpini
izvode: Nela Čorko (učenica Škole za klasični balet u Zagrebu), Tomislav Petranović, Natalia Kosovac, Asuka Maruo, Miruna Miciu Yoshida, Rieka Suzuki Sumitomo, Takuya Sumitomo, George Stanciu, Anamarija Marković, Petra Vargović Stanciu, Simon Yoshida, Ivančica Alajbeg, Mutsumi Matsuhisa, Lucija Radić Palinko, Atina Tanović, Adam Harris, Balint Rauscher, Ovidiu Muscalu, Kornel Palinko, Dan Rus, Elizabeth Anderson, Daria Brdovnik, Estrella Cebrino Torres, Makeely Foster, Saya Ikegami, Ana Letizia Joly, Dora Kovač, Ozana Mirković Blokar, Diana Montes Mota, Lada Rora, Cristiana Rotolo, Hinako Shinzaki, Marta Sironić, Agnese Stancanelli, Leda Šeparović, Valentina Štrok, Rizumu Tanaka, Helena Troha, Tihana Trupeljak Bujanić, Paulina Žanetić, Mattia Baccon, Seth Clark, Mario Diligente, Hyuma Gokan, Taiguara Goulart, Giovanni Messeri, Andrea Podda, Justin Popa, Pavel Savin, Takahiro Tamagawa, Raphael Trioli, Yuho Yoshioka, Arnau Velazquez Rodriguez, Vid Vugrinec, Olja Jovanović, Mirna Sporiš, Saule Ashimova, Lovorka Puk Tomić, Tatjana Andročec, Danijela Batur, Sanda Miš, Barbara Novković Novak, Iva Višak, Danijela Zobunđija, Andrej Barbanov, Siniša Bosnar, Alen Gotal, Andrija Palada, Domagoj Vrbljanin
gazbena voditeljica Ljudmila Šumarova, korepetitor Teo Visintin, inspicijentica Snježana Marasović
U koncertu su korišteni kostimi iz fundusa Hrvatskog narodnog kazališta u Zagrebu.
Piše:
Đurinović