Plesne eskapade Le Marchanda i Koka

Hrvatsko narodno kazalište Split: Veliki Gatsby, kor. i red. Leo Mujić

  • Hrvatsko narodno kazalište Split: Veliki Gatsby, kor. i red. Leo Mujić, foto: hnk-split.hr

    Predstava Veliki Gatsby zaslužila je dva osvrta. Kako su vremenske prilike i nepogode poništile dio čarolije na premijeri na Sustipanu izvedenoj u okviru Splitskog ljeta (osvrt možete pročitati ovdje) ovo je osvrt na izvedbu istoimene predstave 27. veljače ove godine, čija je kazališna premijera bila dva dana ranije. Sustipanska predstava na otvorenom razlikuje se u barem tri stvari od zatvorene kazališne predstave. Prvo su rizični vremenski uvjeti: vlažna pozornica je pogibeljna za plesače, a publika ne može sjediti na kiši ali ni otvoriti kišobrane jer nitko ništa ne bi vidio. Vanjske izvedbe imaju šarm prirodnog ambijenta, a one u kazalištu imaju kontroliranu dubinu pozornice i ono treće: neusporedive svjetlosne mogućnosti.
    Hrvatsko narodno kazalište Split: Veliki Gatsby, kor. i red. Leo Mujić, foto: hnk-split.hr
    Roman Francisa Scotta Fitzgeralda, svjedočanstvo vremena s početka dvadesetog stoljeće burna je i izazovna priča o zagonetnom bogatašu tajanstvene prošlosti koja postaje žrtva vlastite zaljubljenosti i zamršenih, opasnih odnosa. Brojna događanja na sceni teško je pratiti bez vodiča – programske knjižice. Koreograf veliku pozornost pridaje plesnim sekvencama dok svakodnevne (glumačke) situacije zanemaruje i ne isprepliće s plesnim. Telefonski razgovori razrađeni su, imaju koreografske i elemente scenskog pokreta s izraženom mimikom i gestikulacijom, no npr. ispijanje alkohola u nekoliko navrata suhoparno je, a s obzirom na vrijeme u kojem se događa radnja, moglo bi biti urnebesno. Također dramatična, sudbonosna vožnja automobilom pomalo je kao iz nekog drugog filma. Ti elementi odudaraju od predivnih, maštovitih plesnih zbivanja kojima obiluje predstava. Nije posve jasno zašto je koreograf tako surovo, imitacijom realnih situacija, ispresijecao estetski i koreografski dotjerane plesne cjeline.
    Hrvatsko narodno kazalište Split: Veliki Gatsby, kor. i red. Leo Mujić, foto: hnk-split.hr
    U brojnim masovnim scenama koriste se i elementi jazz dancea, charlestona i foxtrota. One su po svojoj strukturi vrlo maštovite i raznovrsne, u svakom slučaju najupečatljiviji dio predstave. Koreograf spretno manipulira raskošnim slikama kompozicija grupiranih tijela bilo ona prividno neuredno razbacana po čitavom prostoru ili pažljivo, unisono i gusto posložena, dok kontrastnim izmjenama masovnih scena, dueta, trija, održava zahtjevnu dinamiku predstave.
    Hrvatsko narodno kazalište Split: Veliki Gatsby, kor. i red. Leo Mujić, foto: hnk-split.hr
    Aubin Le Marchand kao Jay Gatsby i Aaron Kok kao njegov prijatelj Nick Carraway vode kroz predstavu zadivljujuće ležerno, istovremeno strastveno i znalački. Njihova plesačka reputacija je neupitna, pirouette i skokovi u svim mogućim varijacijama nepogrešivi. Glumački su uvjerljivi, a tehnički savršeni i karakterno potpuno različiti. U tri navrata imaju duete koji pripadaju među najljepše, a možda i najbolje dijelove predstave. Njihove plesne eskapade lukavo su postavljene neposredno iza masovnih, uvježbanih i upečatljivih scena manje zahtjevne tehničke vještine, tako da njihovo plesačko umijeće, izražajnost i silovitost dolaze maksimalno do izražaja. Aaron Kok posjeduje sve kvalitete klasičnog plesača i suvremenog plesnog umjetnika, dok je Aubin Le Marchand skloniji klasičnom i modernom baletu, no vrlo ekspresivan i povremeno (pozitivno) patetičan. Partnerica Aarona Koka je dugogodišnja splitska solistica Eva Karpilovska u ulozi Jordane Baker. Majstorski je odigrala ulogu intrigantne djevojke, tipične predstavnice njujorške elite s početka prošlog stoljeća.
    Hrvatsko narodno kazalište Split: Veliki Gatsby, kor. i red. Leo Mujić, foto: hnk-split.hr
    U postavu predstave od prošlogodišnje ljetne premijere nastupile su brojne izmjene. Zbog povreda izostali su ne samo glavni protagonisti Hazuki Tanase i Ivan Boiko, nego je desetak novih plesača iz Švedske, Velike Britanije i Brazila popunilo povredama prorijeđen ansambl. Predstava je izvedena u kolovozu prošle godine, no trebalo je punih šest mjeseci da se priredi za kazališnu izvedbu. U svakom slučaju izostala je primabalerina, markantna Irina Čaban Bilandžić. Njenu sporednu ulogu Myrtle Wilson igrala je zavodljivo i koketno Matea Milas. Kao zamjena za soliste Tanse i Boiko pristigli su iz Sofije Marta Petkova koja je odabrana za ulogu Daisy i njezin partner i kolega Nikola Hadjitanev koji je vrlo korektno odigrao njezina muža Toma Buchanana.
    Hrvatsko narodno kazalište Split: Veliki Gatsby, kor. i red. Leo Mujić, foto: hnk-split.hr
    Bugarska solistica Marta Petkova je balerina svjetskoga glasa na vrhu karijere koja se sa svojim dugogodišnjim partnerom Nikolom Hadjitanevim, također prvakom baleta u Sofiji, na poziv Lea Mujića u vrlo kratkom vremenu pripremila za splitskog Velikog Gatsbya. Mujić je s bugarskim parom surađivao pri nedavnom postavljanju baleta Ana Karenjina u Sofiji. Primabalerina Petkova postala je članica ansambla Baleta i Opere u Sofiji već sa šesnaest godina i do danas je otplesala sve kanonizirane solističke uloge klasičnog baleta, surađivala s najvećim koreografima današnjice i obišla čitavu Europu i Ameriku. Njezina uloga rastrgane žene između strastvene ljubavi i obiteljskih obaveza uvjerljiva je i vrlo zrela u izvedbi. Dueti s Le Marchandom začudni su, vrlo poetični, zrače energijom i emocijama, dok su partneri ujednačeni u stilskoj čistoći izvedbe. U tim situacijama koreograf vješto koristi vokabular klasičnog i modernog baleta.
    Hrvatsko narodno kazalište Split: Veliki Gatsby, kor. i red. Leo Mujić, foto: hnk-split.hr
    Na početku sam spomenula prednosti izvedbe u kazalištu pred izvedbom na otvorenom. Svjetlo Aleksandra Čavleka u ovoj, kazališnoj varijanti osim što ističe razne planove događanja, naglašavaja i izolira situacije presudne za radnju koja je u ovom baletu vrlo bitna, stvaraju plastičnu i raskošnu atmosferu i naglašavaju dramatičnost, a ujedno su i bogati scenografski element. Veliki Gatsby je velika predstava, zanimljive tematike, napeta i dinamična sa sjajnim izborom glazbe, dok su plesačke vještine oživljavanja likova na sceni doista zadivljujuće. Nadam se njezinoj dugovječnosti i ansamblu bez ozljeda.

    © Sanja Petrovski, BALETI.hr, 10. ožujka 2023.

Piše:

Sanja
Petrovski

kritike i eseji