Bijela jedra i crne sjene
HNK Zagreb: Aram Hačaturjan, Spartak, kor. Jiří Bubeníček, dir. Valentin Egel
-
Balet u dva čina – Spartak Arama Hačaturjana, treći je autorski projekt Jiříja Bubeníčeka u Hrvatskoj i drugi u zagrebačkom HNK. Nakon Metropolisa (2018) i Romea i Julije (2022) u Rijeci, u Spartaku prepoznajemo autorsku poetiku i koreografski rukopis Jiříja Bubeníčeka. Njegov plesni rječnik je otvoreni spoj različitih tehnika i stilova – od klasične baletne špice u pas de deuxu, preko mekanog, suvremenog releasea, do skoro cirkuske akrobatike i hip-hopa. On nesumnjivo misli kazališno, balet gradi tradicionalno, u velikim i efektnim slikama koje se nižu po čvrstom libretu, koji su Jiří Bubeníček i Nadina Bubeníček Cojocaru izveli iz istoimenog romana Raffaella Giovagnolija (1874). Prema tom je dramaturškom okviru autor napravio osobnu glazbenu strukturu – odabir i redoslijed iz Hačaturjanove glazbe, u kojoj se uz partituru Spartaka našao i poznati Ples sablji iz Hačaturjanove Gajane. (Inače, taj atraktivni glazbeni broj koristio je i Grigorovič u najpoznatijoj sovjetskoj postavi Spartaka, u jednoj borbenoj sceni, dok ga Bubeníček vidi kao razuzdani ples na rimskim Saturnalijama, u kojem izbačaji nogu djeluju poput sablji.)
Već prvo otvaranje zastora ostavlja snažan dojam. Rimski vojnik na visokom bedemu / tribini arene Cirkusa Maximusa puše u rog najavljujući gladijatorske igre. Dolje je raja, sirotinja izložena bolestima i gladi, ovisna o kruhu i igrama (panem et circenses!). Oni su poput žohara: u crnom, s kapuljačama i bez individualnosti, jedno biće s puno udova koji se bjelasaju u zamasima i izbačajima u svim smjerovima, u uzbuđenom iščekivanju krvi. Tu autor zapravo koristi neku vrstu crnog teatra, koja odlično funkcionira i u drugom dijelu predstave, u sceni Spartakove sumnje i predosjećaja tragičnog kraja, u kojoj se neustrašivi borac, onaj koji druge bodri, vodi i spašava, savija poput marionete u rukama crnih sjena koje ga nastoje prekriti.
Bubeníček voli velike, pompozne scenografske elemente na sceni, koji daju snažan vizualni pečat radnji, i ovdje ih uglavnom uspijeva kontrolirati. Dinamiku je postigao postupkom izoliranja prvog plana, gdje se završava ili poentira radnja tekuće scene. Za to se vrijeme iza crnog zastora brzo mijenja nemala scenografija, i u sljedećem trenutku priča se već nastavlja u novom prostoru. Ovaj obrazac u prvom dijelu prijeti zamorom; scene su više brze žive slike kroz koje autor uvodi likove i mimski razvija priču, nego balet, no kako se priča zahuktava, tako se i izvođačka energija podržana živom glazbom sve više prelijeva preko rampe.
Bubeníček koristi i video-projekciju koja u nekim dijelovima izvrsno funkcionira, poput bitke koju kao da gledamo istovremeno iz dvije ili tri perspektive; sve je umnoženo i pokrenuto do vrtoglavice, a koreografski iznimno precizno i spretno i čisto. Također je vrlo efektna projekcija na kraju baleta, koja od intimne scene oplakivanja muža i oca postaje općeljudska pietà pod beskrajnim nizom križeva.Zamamna privlačnost vizualnog efekta na nekoliko je mjesta ipak uzela autora; primjerice scenu posljednjeg, vrlo intimnog susreta Spartaka s Valerijom i kćeri, najavljuje duga projekcija bijelih konja koja je jednostavno pretjerana i kvari inače tako suptilno složenu sliku i nježno izvedenu scenu.
Izvrsni protagonisti Takuya Sumitomo kao Spartak i Natalia Kosovac kao Valerija u najboljem su smislu – plesački i glumački, oličenje princeze i ratnika – oboje snažni i nježni, osjetljivi i profinjeni, a pritom tehnički vješti u iznimno zahtjevnim duetima s vrtoglavim akrobatskim elementima koji s smiruju u harmoniji tijela baletnog pas de deuxa. Sve to uz poznatu glazbenu temu, koja priziva plave prostore slobode i bijela jedra koja se nadimaju tijekom uvodne špice serije Jedrenjaci. A onda će se u jednoj prekrasnoj, poetičnoj sceni uistinu i pojaviti mali jedrenjaci, uzdignute djevojačke krune na pjeni. Njihov ples je poput vizije, a odlazak u daljine rasplinjuje posljednju Spartakovu nadu u spas.
U ovu bitno mušku, ratničku predstavu umjetnički i životni par Bubeníček unosi balans kroz još dvije ljubavne epizode. Prva razvija bliskost između Spartakove sestre Mirze (Atina Tanović) i gladijatora Artoriksa (Yuho Yoshioka) koji odišu mladenačkom nesigurnošću i prigušenim žarom. Spontani zaleti završavaju brzim udaljavanjem; čežnjom napetih tijela i odustajanjem. Druga epizoda je manipulacija Spartakovog prijatelja Enomaja (Taiguara Goulart) od strane Eutibide (Rieka Suzuki), prave negativke ove priče. Njezina nametljiva ljubav spram Spartaka nakon njegova odbijanja pretvara se u mržnju i spletke kojima će podijeliti gladijatore, što je za Spartakovu vojsku početak kraja. Rieka Suzuki je briljantno tehnički i glumački iznijela tjelesne transformacije dvostruke igre Eutibide, bahate rimske bogatašice, proračunate i okrutne. Strašan je trenutak kad bez predumišljaja ubija bijelog konja (koji nevino vrluda bojištem; mali plesački biser Ozane Mirković Blokar) da bi se sakrila pod njegovim tijelom i tako spasila od rimske vojske.Dakako da je smrt bijelog konja, simbola životne i moralne snage i čistoće duše, najava i Spartakova kraja.
Treba još spomenuti kratak ali dojmljiv solo aristokratski elegantnog Krasa (Guilherme Gameiro Alves) koji profesionalno rješava pobunu. I druge soliste i ansambl koji su emotivno, angažirano i vješto iznijeli ovu veliku glazbeno-scensku produkciju, uz neprocjenjivu podršku Orkestra i na kraju, u sceni oplakivanja, ženskog dijela Zbora HNK, pod suverenim vodstvom Valentina Egela.
Na kraju, zanimala me i najava baleta kao koprodukcije HNK-a u Zagrebu i HNK-a Ivana pl. Zajca Rijeka. Nije riječ o plesačima; suradnja je provedena kroz podršku kazališnih radionica za scenu i kostime, a ovaj dogovor osigurava gostovanja odnosno zamjenu baletnih predstava dva kazališta, te će publika i u Zagrebu i u Rijeci imati priliku vidjeti jednu novu baletnu produkciju više, što je odličan i promišljen početak za daljnji, i rekla bih, nužni razvoj programa nacionalnih kazališta.
© Maja Đurinović, BALETI.hr, 6. veljače2023.
Spartak
Koreograf, autor glazbene strukture: JIŘÍ BUBENÍČEK
Dirigent: VALENTIN EGEL
Orkestar Opere Hrvatskoga narodnog kazališta u Zagrebu
Dramaturgija, režija: JIŘÍ BUBENÍČEK, NADINA BUBENÍČEK COJOCARU
Scenograf: DARIO GESSATI
Kostimografkinja, asistentica koreografa: NADINA BUBENÍČEK COJOCARU
Oblikovatelji svjetla: DENI ŠESNIĆ, JIRI BUBENÍČEK
Video projekcije: FANNI HAJNAL-TUTEK (Uz dopuštenje Musikverlag Hans Sikorski GmbH, Berlin)Praizvedba 27. prosinca 1956. u Sankt Peterburgu
Premijera ove izvedbe 27. siječnja 2023.GLADIJATORI
SPARTAK: Takuya Sumitomo / Taiguara Goulart
ENOMAJ: Taiguara Goulart / Kornel Palinko
ARTORIKS: Yuho Yoshioka / Simon Yoshida
MIRZA: Atina Tanović / Saya Ikegami
GLADIJATORI: Mario Diligente, Adam Harris, Drew Jackson, Balint Rauscher, Arnau Velazquez Rodriguez, Simon Yoshida / Kornel PalinkoRIMLJANI
VALERIJA: Natalia Kosovac / Anamarija Marković / Miruna Miciu
EUTIBIDA: Rieka Suzuki / Iva Vitić Gameiro
MESSALA: Pavel Savin / Vid Vugrinec
MARKO LICINIJE KRAS: Guilherme Gameiro Alves / Simon Yoshida
METROBIJE: Raffaele Diligente / Taiguara Goulart / Drew Jackson
SULA: Domagoj Vrbljanin / Filip Filipović
KATILINA: George Stanciu / Dan Rus
RIMLJANKE: Saya Ikegami, Anamarija Marković, Asuka Maruo / Mutsumi Matsuhisa, Rieka Suzuki
AKROBATI U SATURNALIJAMA: Anamarija Marković, Asuka Maruo, Mutsumi Matsuhisa, Taiguara Goulart, Vid Vugrinec, Yuho Yoshioka / Rieka Suzuki
FAUN: Mario Diligente / Drew Jackson
HARFISTICA: Lucija Radić / Lada Rora
GLUMAC U LUPERKALIJAMA: Vid Vugrinec / Drew Jackson
POSTUMIJA: Nela Čorko / Dora Soldo
BIJELI KONJ: Ozana Mirković Blokar / Lada Rora
ROBOVLASNIK: Ovidiu Muscalu / Kornel Palinko
LUTACIJE MONOCULA: Dunja Novković / Tihana Trupeljak BujanićANSAMBL
DUHOVI SMRTI: Saya Ikegami, Ozana Mirković Blokar, Lucija Radić, Cristiana Rotolo, Valentina Štrok, Helena Troha, Adam Harris, Balint Rauscher, Arnau Velazquez Rodriguez, Dan Rus, Vid Vugrinec, Simon Yoshida, Dora Blaić, Dora Kovač / Lada Rora, Pavel SavinROBINJE U TAVERNI: Dora Blaić, Dora Kovač, Mutsumi Matsuhisa, Lada Rora, Helena Troha / Ozana Mirković Blokar
NIMFE: Dora Kovač, Valentina Štrok, Helena Troha / Dora Blaić, Ozana Mirković Blokar,
Cristiana RotoloSENAT: Hyuma Gokan, Kornel Palinko, Dan Rus, George Stanciu / Siniša Bosnar, Ovidiu Muscalu
PLEBEJCI U TAVERNI: Saya Ikegami, Sanda Miš, Lucija Radić, Cristiana Rotolo, Valentina Štrok, Mario Diligente, Vid Vugrinec / Tatjana Andročec, Ozana Mirković Blokar, Hyuma Gokan, Drew Jackson
ROBOVI: Tatjana Andročec, Danijela Batur, Dora Blaić, Saya Ikegami, Dora Kovač, Mutsumi Matsuhisa, Ozana Mirković Blokar, Sanda Miš, Lada Rora, Cristiana Rotolo, Valentina Štrok, Helena Troha, Danijela Zobunđija, Dunja Zoričić, Siniša Bosnar, Filip Filipović, Andrija Palada, Domagoj Vrbljanin / Anamarija Marković, Lucija Radić
PAROVI U LUPERKALIJAMA: Saya Ikegami, Dora Kovač, Asuka Maruo, Mutsumi Matsuhisa, Valentina Štrok, Helena Troha, Hyuma Gokan, Arnau Velzaquez Rodriguez, Dan Rus, Pavel Savin, George Stanciu, Vid Vugrinec / Anamarija Marković, Ozana Mirković Blokar, Cristiana Rotolo, Drew Jackson, Ovidiu Muscalu
RIMSKA VOJSKA: Ozana Mirković Blokar, Lada Rora, Danijela Zobunđija, Siniša Bosnar, Filip Filipović, Hyuma Gokan, Andrija Palada, Kornel Palinko, Dan Rus, Vid Vugrinec / Tanja Andročec, Dunja Novković, Tihana Trupeljak Bujanić, Dunja Zoričić
PLESAČI U SATURNALIJAMA: Dora Blaić, Saya Ikegami, Dora Kovač, Anamarija Marković, Asuka Maruo, Mutsumi Matsuhisa, Ozana Mirković Blokar, Lucija Radić, Lada Rora, Cristiana Rotolo, Valentina Štrok, Helena Troha, Mario Diligente, Hyuma Gokan, Kornel Palinko, Dan Rus, George Stanciu, Vid Vugrinec
BRODOVI: Danijela Batur, Dora Blaić, Saya Ikegami, Dora Kovač, Mutsumi Matsuhisa, Lucija Radić, Lada Rora, Cristiana Rotolo, Valentina Štrok, Helena Troha, Dunja Zoričić / Tanja Andročec, Sanda Miš, Dunja Novković, Tihana Trupeljak Bujanić
MASKE U SATURNALIJAMA: Tanja Andročec, Danijela Batur, Dunja Novković, Danijela Zobunđija, Domagoj Vrbljanin / SandaMiš, Tihana Trupeljak Bujanić
HODAČI NA ŠTULAMA: Adam Haris, Kornel Palinko
STATISTI: Bartol Bezjak, Andrej Drenski, Ante Dujmović, Tin Markovčić, Karlo Žganec
OPERNI ZBOR
SOPRANI: Marijana Cirkveni, Kristina Anđelka Đopar, Nadežda Jonke, Iva Juras, Maja Mejovšek, Henrietta Zajec
ALTI: Blaženka Babić, Graziella Bracuti, Franica Gašpardi, Marija Posavac, Naila Selimović, Katarina Tomaš
Piše:
Đurinović