Oproštajni nastup Edine Pličanić
Baletni gala koncert, Hrvatsko narodno kazalište u Zagrebu, 9. studenoga 2022.
-
Nestrpljivo se očekivao Baletni gala koncert u Hrvatskom narodnom kazalištu u Zagrebu 9. studenoga. Najavljen je niz inozemnih gostiju na čelu s proslavljenim Robertom Bolleom, koji su se u brojnim točkama izmjenjivali s našim solistima. Koncert je održan uz živu orkestralnu pratnju; dirigirao je Srba Dinić. Roberto Bolle je nesumnjivo bio mamac za veliki dio publike, unatoč godinama i nastupima u točkama kakve poznajemo iz njegovih programa Roberto Bolle i prijatelji, u kojima njegov ples sve više izgleda kao improvizacija. On je bez sumnje zvijezda, izvrsno izgleda i na tim premisama gradi atrakciju svojih nastupa.
Ono što se na ovom Gala koncertu uopće nije očekivalo, pa je bilo veliko iznenađenje, bio je oproštajni nastup naše nacionalne prvakinje Edine Pličanić u završnoj točki programa, Masqueradi Arama Hačaturjana. Za takvu iznenadnu odluku zasigurno je imala opravdane razloge, moguće potaknute i donošenjem novog kazališnog zakona. Svakako bi ta posljednja velika balerina HNK-a, proistekla iz naše sredine, zaslužila oproštajnu predstavu, i uvjeren sam da bi joj nova uprava HNK-a to upriličila, ali njezinu želju, koju je izrazila tek nekoliko dana prije koncerta treba poštovati.
Program su otvorili prvaci Baleta milanske Scale , izvevši u čistom klasičnom stilu Grand Pas Classique Daniela Aubera u koreografiji Viktora Gzovskog, tako da je prva točka programa bila i njegov vrhunac. Kasnije su izveli i pas de deux iz baleta Carmen u antologijskoj koreografiji Rolanda Petita, što smo prvi put mogli vidjeti na našoj sceni. Nicoletta Mannini pokazala se kao briljantna baletna Carmen.
Sljedeći gost Bakhtiyar Adamzhan, prvak Baleta Opere u Astani, s mnogo je plesne energije izveo solo In Awakening u koreografiji Isyana Jianga, a kasnije, s partnericom Tatianom Melnik, prvakinjom Baleta Mađarske državne opere, i Grand pas de deux iz baleta Don Quijote u koreografiji Mariusa Petipaa. Ovdje je Bakhtiyar Adamzhan želio dati sve od sebe i sagorjeti na sceni pa mu se potkralo nekoliko grešaka dok je Tatiana Melnik bila vrlo dobra, s fantastičnim balansima.
Još jedan poznati koncertni Grand pas de deux iz baleta Gusar u koreografiji Mariusa Petipaa izveli su naša mlada solistica Anamarija Marković i prvak zagrebačkog Baleta Takuya Sumitomo. Unatoč talentu Anamarije Marković, njezine prave sposobnosti nisu došle do punog izražaja jer joj je hendikep bio neprikladan, predug kostim i nepotrebna kruna na glavi. Sve su to detalji o kojima treba voditi računa, kao i o lošem osvjetljenju cijelog programa. Takuya Sumitomo dobro plesački funkcionira kada se koreografije rade po njemu, što je slučaj s cijelim neoklasičnim dijelom repertoara narativnih baleta posljednjih godina. No ovakve kanonske petipaovske gala točke nažalost mu stilski ne leže.
Isto se odnosi na Guilherma Gameira Alvesa koji je dobro funkcionirao u, za njega rađenom duetu Emme i Leona iz baleta Gospođe Bovary Valentine Turcu s partnericom, balerinom prekrasnih linija Natalijom Kosovac. Za razliku od dueta tj. prizora na balkonu iz baleta Romeo i Julija u koreografiji Patricea Barta s partnericom Ivom Vitić Gameiro, s nespretnim Julijinim silaženjem i penjanjam na balkon.
Uz završnu Masqueradu u koreografiji Massimiliana Volpinija, u ponešto operetnom stilu, solisti i ansambl Zagrebačkog baleta izveli su ulomak sa stolicama Echad Mi Yodea Ohada Naharina iz njegova baleta Decadance.
Roberto Bolle otplesao je, u svojem poznatom stilu, dvije točke – duet L'altro Casanova na Vivaldijevu glazbu, u koreografiji Gianluce Schiavonija s partnericom Virnom Toppi i solo In your black eyes u koreografiji Patricka de Bane.Prigodom premijere Pepeljuge s Edinom Pličanić u naslovnoj ulozi, 2007., napisao sam u Vjesniku: „Srećom je nositeljica naslovne uloge Edina Pličanić očaravajuća, čudesna, potpuno slobodna i nepogrešiva u zadanoj koreografiji… Predstava će se pamtiti po protagonistici Edini Pličanić i Pepeljuginoj atraktivnoj zlatnoj kočiji.‟ Ovaj Baletni gala koncert pamtit će se po oproštaju Edine Pličanić.
© Mladen Mordej Vučković, BALETI.hr, 18. studenoga 2022.
Piše:
Vučković