O uspjehu pothvata

Gostovanje: Balet Narodnog pozorišta u Beogradu, Dušan Kovačević – Vojislav Kostić – Staša Zurovac, Ko to tamo peva, red. i kor. Staša Zurovac (u HNK-u u Zagrebu)

  • Gostovanje: Balet Narodnog pozorišta u Beogradu, Dušan Kovačević – Vojislav Kostić – Staša Zurovac, Ko to tamo peva, red. i kor. Staša Zurovac, foto: narodnopozoriste.rs

    Cirkus primitif balet
    bio je, 2003. godine, prva cjelovečernja predstava nekadašnjeg plesača i prvaka Zagrebačkog baleta Staše Zurovca (1973.) nastala nakon niza kraćih radova kojima je privukao pozornost na svoju koreografsku nadarenost i želju da se posveti stvaranju pokreta i više od toga, stvaranju plesnoga kazališta. Kao koreograf munjevito se afirmirao te osvojio domaće i inozemne plesne pozornice. Zahvaljujući nadarenosti te velikome plesačkom i scenskom iskustvu, ali i svijesti kako kod modernog baleta odgovornost u potpunosti leži na koreografu – jer on sam bira glazbu na temelju koje stvara kostur predstave odnosno dramaturgiju, a onda ples i pokret – Zurovac je već u Cirkusu odlično ovladao svim tim elementima pojavljujući se u višestrukoj ulozi – kao koreograf, redatelj, libretist i dramaturg, a često i kao oblikovatelj svjetla. Njegovi su koreografski pokreti kontrolirani iako teku razbacano, u poetskim, snovitim ili grotesknim svjetovima, a baletni ansambl djeluje kao kolektivni protagonist, bez glavnih i sporednih uloga.
    Gostovanje: Balet Narodnog pozorišta u Beogradu, Dušan Kovačević – Vojislav Kostić – Staša Zurovac, Ko to tamo peva, red. i kor. Staša Zurovac, foto: narodnopozoriste.rs
    Snažan impuls u razvoju njegove karijere bila je ponuda ravnatelja Narodnog pozorišta u Beogradu Ljubivoja Tadića da u baletni medij pretoči specifičan naboj i humor kultnog film Ko to tamo peva redatelja Slobodana Šijana iz 1980. godine. Praizvedba, 22. prosinca 2004., lansirala je Zurovca u zvjezdanu orbitu modernog baleta. Određena strepnja kulturne javnosti o uspjehu takvog pothvata i hrabrosti da se zadire u kultni film, bila je prevladana. Predstava je doživjela ogroman uspjeh i, za balet, nevjerojatan broj izvedbi, više od dvjesto u osamnaest godina stalnog izvođenja. Gostovala je u Budvi i Skoplju (2005.), Bogoti (2006.), Rimu, Torontu i Otavi (2007.), Kairu i Banja Luci (2011.), Temišvaru (2012.), Sarajevu (2014.) i sada, 26. lipnja, u zagrebačkom HNK, kao uzvratno gostovanje za Gospodu Glembajeve Lea Mujića što ih je ansambl Zagrebačkog baleta prikazao na pozornici Narodnog pozorišta 28. travnja. Ko to tamo peva bila je prva baletna predstava u novijoj kazališnoj povijesti koja je izvedena u sklopu prestižnog Međunarodnog kazališnog festivala BITEF (2005.). Osvojila je Godišnju nagradu Narodnog pozorišta za najbolju predstavu sezone 2004./2005., Aprilsku nagradu Grada Beograda i Nagradu Dimitrije Parlić Udruženja baletnih umjetnika Srbije.
    Gostovanje: Balet Narodnog pozorišta u Beogradu, Dušan Kovačević – Vojislav Kostić – Staša Zurovac, Ko to tamo peva, red. i kor. Staša Zurovac, foto: narodnopozoriste.rs
    Staša Zurovac našao je u Šijanovu filmu obilje materijala i nadahnuća da tu filmsku satiru balkanskog mentaliteta i alegoriju malograđanštine i licemjerja transponira u svoj vlastiti, prepoznatljivi, ovdje naglašeno groteskni plesni jezik, prepun energije i duhovitih detalja, ali i sjete koja se kroz to probija. Jednako uspješno svoju je izvornu filmsku glazbu baletu prilagodio Vojislav Voki Kostić. Antologijski je prizor Autobusa, pun naboja koji obuzima gledatelja, a scene Vojske, Svadbe i Sprovoda donose raznolike ugođaje putovanja prema Beogradu u famoznom isluženom autobusu, dan uoči Hitlerova napada na Kraljevinu Jugoslaviju. Putovanje je to u sudbonosnom trenutku kada nitko ne zna što ga čeka na kraju puta, ponajmanje junaci te priče utjelovljeni u kolektivitetu ansambla, odličnog i predanog Beogradskog baleta, potpuno uronjenog u Zurovčevu plesnu viziju.

    Balet Ko to tamo peva podsjetio nas je podsjetio da Staša Zurovac i njegov sasvim specifičan stil nedostaje u domaćem repertoaru i da bi neka od njegovih najboljih ostvarenja (Volite li Brahmsa, Marquezomanija, Cirkus primitif balet) bilo vrijedno ponovo vidjeti.

    © Mladen Mordej Vučković, BALETI.hr, 9. srpnja 2022.
    Gostovanje: Balet Narodnog pozorišta u Beogradu, Dušan Kovačević – Vojislav Kostić – Staša Zurovac, Ko to tamo peva, red. i kor. Staša Zurovac, foto: narodnopozoriste.rs
    Ko to tamo peva
    koreograf, redatelj, libretist i oblikovatelj svjetla Staša Zurovac
    asistentica koreografa Olja Jovanović Zurovac, kostimografkinja Katarina Radošević Galić, scenograf Žorž Draušnik
    Izradu kostima i obnovu scenografije za jubilarno 200. izvođenje predstave realizirali su: Katarina Grčić Nikolić (kostimografkinja), Ivana Mladenović (asistentica kostimografkinje i likovna obrada kostima) i Jasna Saramandić (asistentica scenografa).
    Balet Ko to tamo peva nastao je prema ideji Ljubivoja Tadića, a nadahnut je scenarijem Dušana Kovačevića za istoimeni film redatelja Slobodana Šijana.
    Gostovanje: Balet Narodnog pozorišta u Beogradu, Dušan Kovačević – Vojislav Kostić – Staša Zurovac, Ko to tamo peva, red. i kor. Staša Zurovac, foto: narodnopozoriste.rs

Piše:

Mladen Mordej
Vučković