Baletna slikovnica za velike i male
Hrvatsko narodno kazalište u Osijeku: Bruno Bjelinski, Mačak u čizmama, kor. i red. Ljiljana Gvozdenović
-
U osječkom Hrvatskom narodnom kazalištu 18. i 19. veljače izveden je balet Mačak u čizmama Brune Bjelinskog u koreografiji i režiji Ljiljane Gvozdenović. Balet je imao premijeru 30. lipnja 2021. na Osječkom ljetu kulturu, i tim povodom smo razgovarali s autoricom, a sada je obnovljen unutar repertoara Kazališta koje zapravo nema balet, nego stalne honorarne suradnike, ali svejedno više-manje redovito izlazi s baletnim programom i puni gledalište. No, ako odete na internetske stranice HNK-a u Osijeku, želeći nešto saznati o plesačima i ansamblu – teško ćete im ući u trag.
Svakako, predstave su izvedene, uprkos nedostatku profesionalnog plesačkog kadra i pandemiji, i vrijedi ih vidjeti. Podržavajući kolegu, osječkog baletnog umjetnika i entuzijasta Vuka Ognjenovića, Ljiljana Gvozdenović prihvatila je izazov i po četvrti put u svojoj koreografskoj karijeri kreirala veselu, dinamičnu „baletnu slikovnicu za velike i male“ na temu Perraultovog poznatog, lukavog mačka koji će, da bi sebi osigurao lagodan život, od mlinarevog sina napraviti kraljevog zeta. Kraćenje glazbe doprinjelo je tempu i jasnoći priče; a plesni dobrovoljci osječkog HNK-a su, kao i u prijašnjim baletnim produkcijama, dobili pojačanje solista Europaballetta iz St. Pöltena predvođeno temperamentnim i glumstvenim Benjaminom Skupienom koji je kao scenski svuda prisutan Mladi Mačak u čizmama suvereno režirao i vodio priču prema sretnom kraju. (Uz njega gosti su još Claudia Sacchetti – Razmažena princeza, Valentin Domsa – mlinar Ivica i Domenik Vaida – Dobri postolar i Putujući muzičar).
Svaka od sedam slika šarolika je, razigrana, mizanscenski razrađena kombinacija scenskog pokreta, mime i baletnih brojeva na špici, s puno šarma i duhovitih detalja, unutar koje svaki plesač može pokazati svoje izvođačke kvalitete. Čini mi se, iz moje plesnokazališne pozicije, da u ovoj smanjenoj, zaigranoj i nepretencioznoj formi baletne bajke, sve odlično funkcionira. Plesni brojevi su znalački prilagođeni kapacitetima ansambla tako da je izvedba u konačnici energična, čista i sigurna. A prijelazi, uz fleksibilnu scenu Dinke Jeričević u kombinaciji sa projekcijama Josipa Grizbahera i svjetlom Tomislava Kobia, brzi i neprimjetni. (Kakav je tempo presvlačenja iza zastora mogu si samo zamisliti budući da mnogi plesači igraju po više uloga…).
Prema libretu i strukturi skladatelja baleta Brune Bjelinskog svaka od sedam plesnih slika počinje pjevanom najavom sljedeće slike, odnosno kratkim sadržajem tog dijela priče koja će se otvoriti i uprizoriti na sceni. Duhovitu „baletnu ulogu“ Starog mačka (kojom se u Zagrebu rado hvalila Ivanka Boljkovac), u Osijeku je radosno iznijela Sanja Toth, podržana od dva spretna mlada mačka (Vanja Dušić i Neven-Lucian Davidović). Uz Vuka Ognjenovića (profesora na Akademiji za umjetnost i kulturu) glavne plesne snage osječkog Kazališta čine još Laura Špindel i Lauris del Carmen Velasco Farrera (nastavnice na baletnoj školi), te Lucija i Helena Horvat, Sara Epifany Erceg, Lucija Firi i Dora Luketić. Od pridruženih plesača istaknula bih i ekspresivnog mladog osječkog glumca i lutkara Gordana Marijanovića.
Na kraju, pitala sam kolegu Ognjenovića, po ne znam koji put, ima li kakvih pomaka vezanih uz pitanje baleta, i da li se još uvijek, nakon 25 godina rada Plesne skupine ili Baletnog ansambla, nada da će se nešto promijeniti? „Balet je nužan za daljnji napredak cijelog osječkog Teatra. Upravo nepostojanje te karike čini ga inferiornim u odnosu na preostala tri velika nacionalna kazališta u Hrvatskoj… I ovako, uz zarazni entuzijazam i dobru količinu pozitivne energije imamo četiri baleta na repertoaru, pa ostaje za zamisliti što bi sve bilo moguće s otvaranjem radnih mjesta za samo tri profesionalna plesačka para…“ Zamišljajmo.
© Maja Đurinović, BALETI.hr, 25. veljače 2022.
Mačak u čizmama
glazba Bruno Bjelinski
koreografkinja i redateljica Ljljana Gvozdenović
premijera 30. lipnja 2021. (Osječko ljeto kulture); 18. veljače 2022. (HNK u Osijeku)
suradnik koreografkinje i redateljice Andrei Izmestjev, dramaturginja Tena Štivičić, scenografkinja Dinka Jeričević, kostimografkinja Barbara Bourek, oblikovatelj svjetla Tomislav Kobia, oblikovatelj tona Davorin Toth, oblikovatelj projekcija / Josip Grizbaher, ilustratorica Nikolina Dinješ, baletni majstori Lauris del Carmen Velasco Farrera, Vuk Ognjenović, asistent koreografije Vuk Ognjenović, inspicijentica Irena Budak
izvode: Sanja Toth (Stari Mačak), Benjamin Skupien (Mladi Mačak), Valentin Domsa (Mlinar Ivica), Vanja Dušić (Mačak Danijel), Neven-Lucian Davidović (Mačak Neven), Gordan Marijanović (Nemilosrdni ovrhovitelj), Petra Lucija Živković, Dora Luketić, Armando El-Hag Hassan, Vuk Ognjenović (Šašavi narod), Dominik Vaida (Dobri postolar), Gordan Marijanović, Maria Holjevac (Pomoćnici postolara), Laura Špindel (Bezazalena jarebica), Helena Horvat, Lucija Horvat / Sara Epifany Erceg (Jarebice), Boris Stjepanović, Marko Babić (Debeli kralj), Lauris Del Carmen Velasco Farrera (Kraljevska Maca-Mica), Claudia Sacchetti, Laura Špindel (Razmažena princeza), Snježana Horvat, Maja Frankić (Dražesne prijateljce), Gordan Marijanović, Sara Epifany Erceg (Svadljivi generali), Vuk Ognjenović, Armando El-Hag Hassan, Nadia Kalafatić (Umišljeni ambasadori), Dominik Vaida (Putujući muzičar), Vuk Ognjenović (Strašni čarobnjak), Lucija Horvat, Helena Horvat (Ljupke ptice), Laura Špindel (Vještica Laura), Snježana Horvat, Maja Frankić, Sara Epifany Erceg, Petra Živković, Lucija Firi, Dora Luketić, Laura Del Carmen Velasco Farrera, Snježana Horvat (Vještice zlice), Sara Epifany Erceg, Lucija Firi, Helena Horvat, Dora Luketić (Vesele mačkice), Lucija Horvat (Mačkica koketa)
Piše:
Đurinović