Pravi spektakl

Hrvatsko narodno kazalište Split: Cesare Pugni, Esmeralda, kor. Vasilij Medvedev, Stanislav Fečo

  • Hrvatsko narodno kazalište Split: Cesare Pugni, Esmeralda, kor. Vasilij Medvedev, Stanislav Fečo

    Druga ovogodišnja baletna premijera HNK Split 8. svibnja donijela je poslasticu za ljubitelje baletne umjetnosti i ne samo u matičnom gradu. Djelo koje nije nikada izvedeno u Splitu, a tek jednom postavljeno u Hrvatskoj (u Rijeci, u koreografiji Slavka Pervana), i koje nema reputaciju drugih, u nas popularnih, baletnih klasika, zavrijedilo je pozornost. U stvari, balet Esmeralda talijanskog skladatelja Cesarea Pugnija pokazao se kao pravi spektakl, hibrid raznih seoskih, gradskih i karakternih plesova i klasične baletne estetike, sve protkano romantičarskim zapletom iz romana Victora Hugoa Zvonar crkve Notre-Dame. Koreografiju potpisuju Vasilij Medvedev iz Rusije i Stanislav Fečo iz Češke, umjetnici iznimne plesačke, koreografske i pedagoške karijere potvrđene po cijelom svijetu. Esmeralda je klasična baletna formula organizacijski, zanatski i umjetnički precizno odrađena po svim zakonitostima klasičnog baletnog repertoara, a rađena po predlošku Mariusa Petipaa iz 1886. postavljenom u Marijinskom kazalištu u Sankt Petrrburgu. Medvedovu je ovo peto uprizorenje Esmeralde. Prvo je bilo u moskovskom Boljšoj teatru 2009., da bi da bi zatim nastavio niz u Staatsballet Berlin, zatim u Ciudad de Mexicu te na kraju u Bratislavi gdje je koreografiju s njim supotpisao Stanislav Fečo.
    Hrvatsko narodno kazalište Split: Cesare Pugni, Esmeralda, kor. Vasilij Medvedev, Stanislav Fečo
    U predstavi izvrsnih solističkih ostvarenja sudjelovao je brojan i kompletan baletni ansambl potpomognut baletnim studijem; za brojne male karakterne uloge od kojih je svaka logična individualna cjelina unutar zajedničke scenske priče, mudro su iskorištene sve generacije plesača, od onih starijih do djece. Uz raskošnu kostimografiju i scenografiju upečatljiva je razigrana mizanscena, posebno u prvom činu kada se vrlo slikovito prikazuje život ulice i svijet raskalašenih probisvijeta, uličnih lopova i prevaranata. U kasnijim slikama također je vrlo razrađen, no prva scena djeluje nesvakidašnje silovito.
    Hrvatsko narodno kazalište Split: Cesare Pugni, Esmeralda, kor. Vasilij Medvedev, Stanislav Fečo
    Klasične baletne predstave slijede narativni, linearni koncept libreta. Gusti sadržaj i isprepletena radnja romantičarske priče o prelijepoj Ciganki u koju je zaljubljen cijeli Pariz (predstavnici svih društvenih staleža od svećenika do tužnog Quasimoda), nedvosmisleno je prikazana na sceni vokabularom klasičnog baleta i pantomime. Povremeno bi jezik ulice bio groteskan, no ni u jednom trenutku neukusan. I dok su prva i zadnja slika burna zbivanja na trgu i ulici, ekstremno šarolika što se tiče karaktera likova i odjeće, druga se slika (početak drugog čina), odvija u savršenom skladu i miru dvorca: šarenilo zamjenjuje decentna bjelokost, šušur i buku sklad i profinjenost, karakterne cipele zamjenjuju špice, silinu i grubi šarm zamjenjuje gracioznost i virtuozna plesna tehnika. U svakom slučaju, u drugoj slici, sceni na dvoru, prezentirane su sve dobre kvalitete i ansambla i brojnih solista.

    Hrvatsko narodno kazalište Split: Cesare Pugni, Esmeralda, kor. Vasilij Medvedev, Stanislav FečoNa premijeri je u ulozi Esmeralde nastupila Eva Karpilovska, a planirane su još dvije alternative: Nozomi Miura i Irina Čaban Bilandžić. Svaki puta kada pišem o nekoj predstavi splitskog baletnog ansambla istaknem kako je Eva Karpilovska sazrela u sjajnu baletnu umjetnicu i stalno se ponavljam, no moram: nepogrešiva, čista i jasna u pokretu, vrhunske i virtuozne plesne tehnike, ekspresivnog tjelesnog izraza. Glumački prikazuje velik raspon kvaliteta, od neizmjerne životne radosti, zaigranosti i veselja pa do dubokog razočaranja kada je shvatila da je njen ljubljeni zaručen za plemkinju kojoj je upravo krenula gatati iz dlana, nesretna kada je lažno okrive za njegovu smrt, zahvalna i sretna kada sve ipak, u holivudskom stilu i usprkos Hugou, sretno završi.

    Jurgen Rahimi, vrlo mlad albanski plesač zapaženo je sudjelovao u nekoliko zadnjih splitskih baleta, a glavna uloga Phoebusa de Chateaupersa, kapetana kraljevskih oružnika, nesumnjivo mu donosi status zvijezde. Odličan je i pouzdan partner iznimne plesne tehnike koja uključuje visoke skokove izvedene s lakoćom, sjajne vrteške i tjelesnu izražajnost, a nipošto nije zanemariva ni njegova mladost i ljepota. Kapetanovu zaručnicu Fleur de Lys izvrsno je otplesala dražesna Nozomi Miura. Možda je Quasimodo koga igra Daniel Jagar bio nedovoljno eksponiran s obzirom na svoj karakter i značaj, no u drugom dijelu predstave kao svrgnuti kralj karnevala i kada preuzima inicijativu za spašavanje Esmeralde, puno je snažnije došao do izražaja. Glumački je korektan, no s obzirom na tjelesne nedostatke i životinjsku pokretnost lika, mislim da se tu moglo slobodno izaći iz okvira zadanih baletnih kanona.
    Hrvatsko narodno kazalište Split: Cesare Pugni, Esmeralda, kor. Vasilij Medvedev, Stanislav Fečo
    Vasilij Medvedev i Stanislav Fečo majstori su dovršenih i zaokruženih slika i koreografija, živopisnih masovnih scena koje pršte dinamikom; a ništa ne prepuštajući slučaju, iz organiziranog kaosa jasno izdvaja nit priče. Uvježban ansambl, glumački i plesački je dorastao svim segmentima izvedbe. Paval Juraš iz Slovačke zaslužan je za spektakularnu kostimografiju i scenografiju. O tome bi doista trebalo napisati jedan pozamašan osvrt jer kombinacije i sklad boja, raskoš oblika, funkcionalnost, brojne vrste i kvalitete materijala, bezbrojni elementi kao krune, tijare, ogrlice, broševi, narukvice, prstenje, oružje, šeširi i kape, zaslužuju pozornost i pohvalu ne samo kreacije samog kostimografa, nego i angažmana svih kazališnih radionica koje su to proizvele. Jedino je, zbog epidemioloških razloga, izostala glazba u živo (a možda i zbog toga da se dobije dobije i veće pozornica za brojan ansambl), pa ju je vrlo dobro zamijenila audiosnimka Orkestra i Zbora HNK Split pod ravnanjem maestra Jure Bučevića.

    © Sanja Petrovski, PLESNA SCENA.hr, 18. lipnja 2021.
    Hrvatsko narodno kazalište Split: Cesare Pugni, Esmeralda, kor. Vasilij Medvedev, Stanislav Fečo
    Cesare Pugni
    Esmeralda

    koreografi Vasilij Medvedev, Stanislav Fečo prema Mariusu Petipau
    dirigent Jure Bučević
    premijera 8. svibnja 2021.
    kostimograf i scenograf Pavol Juraš, oblikovatelj svjetla Srđan Barbarić, oblikovatelj tona Petar Ivanišević, baletni majstori Albina Rahmatullina, Elena Nikolaeva, Lev Šapošnikov, korepetitorica i glazbena voditeljica Irina Nikolenko, umjetničko rješenje oglavlja Ankica Matijaš, asistentica produkcije Gorenka Žižić Jagar, umjetnički ravnatelj Baleta HNK Split Ilir Kerni
    izvode: Eva Karpilovska / Nozomi Miura / Irina Čaban Bilandžić (Esmeralda), Jurgen Rahimi / Ivan Boiko (Phoebus de Chateaupers, kapetan kraljevskih oružnika), Nozomi Miura / Eva Karpilovska / Hazuki Tanase (Fleur de Lys, zaručnica kapetana), Ivan Boiko / Aaron Kok (Pierre Gringoire, siromašni pjesnik), Hazuki Tanase, Hyejin Kim / Yezi Jung, Nozomi Miura (Diana i Beranger, prijateljice Fleur de Lys), Daniel Hoek, Cristian Mistrean / Aubin Le Marchand, Yuto Mutai (Flaurant i Armand, prijatelji kapetana Phoebusa), Ingeborg Hendrikx, Yezi Jung, Alexandra Smeljanski, Bojana Lipovšćak, Matea Milas, Minori Nakayama, Demelza Lesage, Hyejin Kim (Esmeraldine prijateljice), Igor Gluškov / Dmitrij Rodikov (Claude Frollo, arhiđakon), Daniel Jagar (Quasimodo, zvonar crkve Notre-Dame), Silviu Tanase / Aubin Le Marchand (Clopin Trouillefou, prosjački kralj), Sanja Bikić / Matea Milas (Megera, Clopinova prijateljica), Kristina Burić (Aloise de Gondelaurier, majka Fleur de Lys)

Piše:

Sanja
Petrovski

kritike i eseji