Klopka za autora

Hrvatsko narodno kazalište u Zagrebu: Jane Austen — Leo Mujić, Ponos i predrasude, kor. i red. Leo Mujić

  • Hrvatsko narodno kazalište u Zagrebu: Jane Austen — Leo Mujić, Ponos i predrasude, kor. i red. Leo Mujić, foto: hnk.hr

    Teško je reći s koje je strane kazališnog zastora, pred iščekivanjem njegovog otvaranja u subotu 7. studenog,  raslo veće uzbuđenje. Praizvedba baleta Lea Mujića Ponos i predrasude bila je pred izlaskom u ožujku ove fatalne godine – kada je sve stalo. A kako biti plesačem ako ne smiješ plesati? Baletna inscenacija popularnog romana Jane Austin, u kombinaciji s Leom Mujićev, vrsnim koreografom plesnog teatra u smislu uvijek uzbudljivo pokrenutih scena i snažnih slika, od početka je obećavala spektakl. Čini se da je Mujić angažirao svekoliki balet da bi uhvatio korak s romanom: trideset likova i ansambl u spletu društvenih događaja, balova i posjeta koji kroz planirane ili slučajne susrete vode tijek priče, romantični zaplet do sretnog raspleta.
    Hrvatsko narodno kazalište u Zagrebu: Jane Austen — Leo Mujić, Ponos i predrasude, kor. i red. Leo Mujić, foto: hnk.hr
    U centru zbivanja je obitelj Bennet čiji je problem – koji se prelama kroz lik majke, pet kćeri; s jedne strane treba ih udati, što je jedina društveno prihvatljiva perspektiva, a s druge njihov status (obitelj bez muškog nasljednika gubi pravo nasljedstva na svoju kuću!), je kritičan, pa su kćeri jedini kapital i potencijalno sredstvo „trgovine“. Stoga je gospođa Bennet dirljivo banalna, pragmatična žena sa zadatkom: udati kćeri i spasiti kuću i obiteljsku egzistenciju. Savršeno ju je, zaraznom energijom, glumački i plesački utjelovila Mirna Sporiš, (koja je ovom ulogom obilježila 30-u obljetnicu umjetničkog, plesačkog rada na pozornici HNK); u stalnom uzbuđenju kombinatorike oko mogućih prosaca ona je stalno između euforije i depresije, nezaustavljiva i svuda prisutna. Dražesnom kaosu ženskog prostora, unutar kojeg je već na početku odlično iznijansirana razlika u karakterima sestara (samosvjesna Lizzy Natalije Kosovac, nježna Jane Vitić Gameiro, nespretna i nezadovoljna Mary Mirune Miciu, šašaste Kitty / Mutsumi Matsuhisa i Lydia / Rieka Suzuki) i njihovo zajedništvo, duhovito je suprotstavljen tek mirni, diskretni suprug i osjetljivi otac (točan i pozdan George Stanciu).
    Hrvatsko narodno kazalište u Zagrebu: Jane Austen — Leo Mujić, Ponos i predrasude, kor. i red. Leo Mujić, foto: hnk.hr
    Elizabeth Bennet je ponosna junakinja koja će tijekom djela razabrati svoje predrasude, što se zapravo odnosi i na izabranika njezinog srca (što ona racionalno nastoji ignorirati), introvertnog i zagonetnog, i bogatog, Darcyja. Lizzy se ističe ljepotom, pameću i osobnim stavom, što uključuje i brigu za sestre koje su, svaka na svoj način, nespremne za bitku za vlastitu sudbinu. Obrazovana, samosvjesna i prkosna ona cijelim bićem protestira protiv zadanog im sustava u kojem sve one: udavače bez miraza kotiraju vrlo nisko. I na sreću i opći porast optimizma brojnog čitateljstva i gledatelja: Lizzy će se izboriti za poštovanje, ljubav i sreću.

    Hrvatsko narodno kazalište u Zagrebu: Jane Austen — Leo Mujić, Ponos i predrasude, kor. i red. Leo Mujić, foto: hnk.hrMujić dobro poznaje zagrebački balet koji već godinama održava najvišu razinu profesije i oduševljava individualnim i zajedničkim kreacijama iz naslova u naslov. Podjela mi se čini savršena, svaka uloga je glumački izbrušena i usklađena s pokretom i dosljedno provedena kroz cijeli balet, kostimi su prekrasni, scena ukusna, diskretna i nenametljivo funkcionalna,  svi izgledaju onako kako si zamišljate, a pritom postoji zajednički nazivnik scenskog sklada, baletne ljupkosti koja zrači radosnu moć discipliniranih a kreativnih tijela.

    Natalia Kosovac i Guilherme Gameiro Alves (Darcy) dominiraju profinjenom i snažnom osobnošću; nježna, povućena Jane Vitić Gameiro, usklađena je s otvorenom mladošću Charlesa Bingleya (Bálint Rauscher). Oni su drugi par čiju vezu paralelno pratimo, a u ljubavne peripetije junaka upletene su još dvije linije s manje ljubavnog žara, ali više računice. Lakoumni par su Lydia i oficir George Wickham (Takuya Sumitomo), a racionalni Lizzyina prijateljica Charlotte (Asuka Maruo) i gospodin Collins (Kornel Palinko). U ovim, manje romantičnim, i manje duhovnim likovima ima više zemaljskih mana, što se ogleda u duhovitoj plesnoj groteski. (Ta groteskna iskrivljenost tijela kao manifestacija karaktera najizraženija je kod gnjevne i posesivne Lady Catherine, i ona u izvedbi Olje Jovanović Zurovac prelazi u pravi Ausdrucktanz.)
    Hrvatsko narodno kazalište u Zagrebu: Jane Austen — Leo Mujić, Ponos i predrasude, kor. i red. Leo Mujić, foto: hnk.hr
    No ipak, čini mi se da je ovaj lijepi, „lagani“ predložak, koji začudo nije potaknuo još ni jednog, ni engleskog koreografa, postavio klopku za autora. Pristavši na izazov romana i linearno pričanje priče, Mujić se pokazao vještim u organizaciji scene, kombiniranju planova, bilježenju paralelnih radnji, ali kao da se zaigrao u savladavanju tog izazovnog prijevoda teksta u sliku, tijelo i pokret. Sve funkcionira, sve je objašnjeno, sve je u pokretu, često i duplom, jer se okreću i plesači u plesu i rundbina ispod njih, likovi dolaze i odlaze, pisma stižu i čitaju se, pa se u pozadini vidi kratki sadržaj, nižu se susreti i rastanci, scene se pretapaju; ne da nema „praznog hoda“ nego nema vremena za udahnuti, doživjeti, uživati u interpretacijima koje se jednostavno, u službi priče, u toj nezaustavljivoj scenskoj spirali, ne uspijevaju razviti, iskazati. Stoga prvi dio u svoj svojoj beskrajno preciznoj izrađenosti postaje naporan i čini se predug, što pojačava i (pre)snažna orkestralna glazba (poštujem koncept kompozitora vezanih uz vrijeme i prostor romana, ali…)  koja, poput stalne najave oluje, opterećuje i kao da ganja ionako brzinsku promjenu slika. Stoga ću uz pršteću uvodnu scenu obitelji Bennet, kao ono što se doživljajno utisnulo tijekom predstave, istaknuti još dva izvrsna „predaha“, minuciozno izrađene duete. Prvi je silno duhovita, nespretna i neuspješna Collinsova prošnja Lizzy, a drugi je na kraju 1. dijela konačno pravo suočavanje Lizzy i Darcyja:  koreografski, emotivno i dramatično promišljeno i plesački proživljeno i preneseno.

    Ponos i prerasude nisu najbolji Mujićev balet ostvaren u zagrebačkom HNK, ali riječ je, od samog početka umjetničke suradnje, o vrlo visoko postavljenoj letvici.

    © Maja Đurinović, PLESNA SCENA.hr, 20. studenoga 2020.

    Hrvatsko narodno kazalište u Zagrebu: Jane Austen — Leo Mujić, Ponos i predrasude, kor. i red. Leo Mujić, foto: hnk.hrPonos i predrasude
    koreografija i režija Leo Mujić
    premijera 7. studenoga 2020.
    glazba razni autori, odabir glazbe Leo Mujić, Bálint Rauscher, dramaturg Bálint Rauscher, scenograf Stefano Katunar, kostimografkinja Manuela Paladin Šabanović, oblikovatelj svjetla Aleksandar Čavlek, oblikovatelj glazbe Svebor Zgurić, asistentica koroegrafa Suzana Bačić, asistentica scenografa Aleksandra Ana Buković, asistentica kostimografa Mia Rejc Prajninger, baletni majstori Milka Bartolović
    izvode: Natalia Kosovac / Rieka Suzuki (Elizabeth Bennet), Takuya Sumitomo / Guilherme Gameiro Alves (Gosp. Darcy), Asuka Maruo / Iva Vitić Gameiro (Jane Bennet), Bálint Rauscher / Adam Harris (Charles Bingley), Rieka Suzuki / Miruna Miciu (Lydia Bennet), Takuya Sumitomo / Andrea Schifano (George Wickham), George Stanciu / Dan Rus (Gosp. Bennet), Mirna Sporiš / Petra Vargović Stanciu (Gđa Bennet), Asuka Maruo / Anamarija Marković (Charlotte Lucas), Kornel Palinko / Mario Diligente (Gosp. William Collins), Mutsumi Matsuhisa / Saya Ikegami (Kitty Bennet), Miruna Miciu / Atina Tanović (Mary Bennet), Edina Pličanić / Daria Brdovnik-Bukvić / Nika Crnić (Luisa Bingley/Hurst), Cristiana Rotolo / Nika Crnić / Lucija Radić (Caroline Bingley), Valentina Štrok / Dora Kovač (Georgiana Darcy), Olja Jovanović Zurovac / Tihana Trupeljak-Bujanić (Lady Catherine de Bourgh), Ivančica Alajbeg / Ozana Mirković (Anne de Bourgh), Andrea Schifano / Drew Jackson (Pukovnik Fitzwilliam), Drew Jackson / Simon Yoshida (Časnik Denis), Adam Harris / Lorenzo Misuri (Časnik Carter), Dan Rus / Taiguara Goulart (Gosp. Gardiner), Petra Vargović Stanciu / Ivančica Alajbeg (Gđa Gardiner), Ovidiu Muscalu / Arnau Velazquez Rodrigez (Gosp. Hurst), Domagoj Vrbljanin / Alen Gotal (Gosp. Lucas), Martina Fici / Tatjana Hrvačić-Gašparac (Gđa Lucas), Alen Gotal (Doktor), Andrija Palada (Otac Darcy), Ioan Dumitru Moga (Svećenik), Danijela Zobunđija / Sanda Miš (Gđa. Foster), Danijela Batur / Ilinca Barbu-Moga (Gđa. Raynolds), Anamarija Marković, Daria Brdovnik Bukvić, Atina Tanović, Saya Ikegami, Dora Kovač, Ozana Mirković, Dora Blaić, Lada Rora, Nika Kristina Crnić / Cristiana Rotolo (Djevojke), Matheo Bourreau, Mario Diligente, Taiguara Goulart, Lorenzo Misuri, Arnau Velazquez Rodriguez, Simon Yoshida (Muškarci), Ilinca Barbu Moga, Tihana Trupeljak Bujanić / Sanda Miš, Lada Rora, Danijela Zobunđija, Siniša Bosnar, Filip Filipović / Andrija Palada (Posluga)

Piše:

Maja
Đurinović

kritike i eseji