Igra tijela, svjetla i vode
Hrvatsko narodno kazalište Split: Correr o Fado, kor. Daniel Cardoso
-
Ovo ljeto su uz sve mjere zaštite na 66. Splitskom ljetu u sklopu plesnog programa nazvanog Baletne večeri na Sustipanu izvedena tri plesne predstave. Dvije, gala večer i jedna premijera, svaka večer sa po dvije izvedbe u izvođenju domaćeg ansambla, i jedna gostujućeg ansambla iz Italije. Baletna gala večer 18. i 19. srpnja privukla je publiku repertoarom sastavljenom od ulomaka klasičnog, neoklasičnog i suvremenog plesnog izraza. Takve predstave zanimljive su i publici i izvođačima jer su transparentni prikaz umjetničkog i tehničkog dometa baletnog ansambla što u splitskom slučaju prava plesna poslastica. Premijera izvedena 13. kolovoza na Sustipanu nazvana Correr o Fado redatelja i koreografa Daniela Cardosoa pokazala je da publika voli fado što se vidjelo i po, unatoč koroni, prepunoj i prvoj i drugoj večeri. Predstava je sastavljena od niza spretno složenih glazbenih i suvremenih plesnih skladbi na temu tradicionalnog portugalskog glazbenog izraza; svaki dio priča svoju strastvenu mladenačku ljubavnu priču.
Premijera iste predstave na pozornici HNK Split 28. listopada djelovala je zrelije i uvjerljivije upravo zbog mjesta izvođenja. Iako Sustipan kao izvedbeni prostor ima svoj neupitan šarm, dorađeno svjetlo na prostoru kazališne pozornice pridonijelo je boljoj recepciji same predstave. Majstor svjetla koji je, uz Cardosa, istaknuo i dodatno dramatizirao pojedine dijelove predstave je Branimir Bokan.
Na sceni se izredalo šesnaest fado skladbi različitih autora i različitih ugođaja – od nostalgičnih do duhovitih i vrckavih vezanih uz kratke priče, uglavnom o muško-ženskim odnosima: ljubavi, ljubomori, strasti i zavođenju. Večer započinju četiri plesna para koji se predstavljaju svojim umijećem i karakterom: Iryna Chaban Bilandžić i Daniel Erchov Zayas, Ingeborg Hendrikx i Jurgen Rahimi, Matea Milas i Ivan Boiko, te Eva Karpilovska i Aaron Kok. Djevojke su u ženstvenim haljinama kojim dodatno pojačavaju pokret, momci u širim hlačama i bijelim košuljama. Nastavlja se igra s odjećom koja prelazi na sakoe u boji odgovarajuće haljine: oni se svlače, okreću na drugu stranu, ponovo oblače, služe za hvatanje i podrške i zasigurno ne postoji način i situacija koja nije u toj igri kreativno iskorištena. Svaki fado je priča za sebe i u svakom je koreografska kompozicija drugačija od prethodne. Izmjenjuju se dueti, tria, sola, sva četiri para na sceni.
Glazbena podloga sastavljena od pjesama najvećih umjetnika fada (Amalia Rodrigues, Mario Pacheco, Marisa, Mafalda Arnault, Joanna Melo, Katia Guerreiro) je ujedno i glavno nadahnuće predstave. Izvedeni su vrlo melankonični dueti, neki strastveni, puni žudnje i erotike, zatim i vrlo duhoviti i dorađeni plesni brojevi kao kada npr. četvoro plesača, dva para u stvari, poredani u liniji ne mijenjajući prostorno mjesto, izvode mimsku igru samo rukama, glavom i pogledom, svatko uvjerljivo ispredajući svoju temu. Atmosfera je dodatno pojačana svjetlom i dimom. Na sceni je prisutno nekoliko osvjetljenih ekrana, po dva sa svake strane i veliki u sredini. Većinom služe za stajanje i sjedenje, i tek na kraju predstave publika otkrije da su to akvariji, mali bazeni ispunjeni vodom. U i na centralnom, većem bazenu, veličine dužine tijela, pleše Iryna Chaban Bilandžić uz vrlo pažljivu podršku dvojice plesača. Cijeli jedan fado izveden je u osvijetljenom bazenu koji zbog svojih karakteristika uvećava tijelo i naglašava svaki pokret. Plesačica zaranja, prskajući i zamahujući s mokrom kosom, a osvjetljene lepeze vodenih kapljica tvore začudne slike. Svi bazeni se polagano otvaraju i na njima se izvode ritmičke sekvence ugodnog zvuka. Scenografija se rasprskava i pokret oslobađa u zaigranosti tijela, svjetla i vode.
Momci su izvanredni skakači i u nekoliko su navrata (kao da to jedva dočekali!) to uspjeli i pokazati. Odlikuje ih eksplozivnost i ekspresivnost, no također i visoki developpei i grand battementi i tu nema razlike između njih i plesačica. Možemo raspravljati o zahtjevnosti plesnih elemenata, no uz dramski i plesački snažne plesačice kao što su Iryna Chaban Bilandžić, Matea Milas i Eva Karpilovska, četvrta Ingeborg Hendrikx nedovoljno im je tehnički i izražajno dorasla. Irina snažna u donjem dijelu, raskalašeno opuštena u gornjem, poigravajući se na taj način ženskom tjelesnom snagom koja je u kontrastu sa putenošću, izražava nestrpljenje s tendencijom da se život mora neopterećen uzeti sad i ovdje. Svojim načinom kretanja odbacuje konvencije – jer za njih u mladosti nema vremena. Pokreti u cijeloj predstavi gradiraju od vrlo nježnih i profinjenih, suptilnih, zatim vrlo brzo prelaze u odriješite, strastvene, otvoreno prenoseći emocije prema van.
Brojne podrške, mada je očita namjera da ne budu standardizirane, povremeno imaju dozu nespretnosti naročito kad djevojka u crvenom pleše u i nad bazenom s vodom. Uz silnu koncentraciju, koja dolazi i iz publike, rizik od pada i povrede je vrlo realan, a također i kada plesači u posljednjim scenama hodaju i plešu usporeno po mokrom i klizavom podu.
Kazališna izvedba bila je znatno dojmljivija od izvedbe na otvorenoj pozornici Sustipana. Tome je pridonijela i scenografija koju također potpisuje Cardoso, a sastoji se od pomičnih kvadrata raznih boja i nijansi koji nenametljivo mijenjaju svoja mjesta na video zidu horizonta. Uz znatnu pomoć svjetlosnih efekata, cijela predstava je moćnija, cjelovitija i zaokruženija.
© Sanja Petrovski, PLESNA SCENA.hr, 6. studenoga 2020.
Correr o Fado
koreograf i scenograf Daniel Cardoso
asistent koreografa Rui Reis, kostimografkinja Maria Monte, oblikovatelji svjetla Daniel Cardoso, Branimir Bokan, oblikovatelj tona Petar Ivanišević, baletna majstorica Albina Rahmatullina, koordinator realizacije kostima Mladen Radovniković, asistentica koordinatora izrade kostima Sanja Juriško, asistentica produkcije Gorenka Žižić Jagar, inspicijentica Irina Nikolenko
izvode: Iryna Chaban Bilandžić, Ingeborg Hendrikx, Matea Milas, Eva Karpilovska, Daniel Erchov Zayas, Jurgen Rahimi, Ivan Boiko, Aaron Kok (u alternaciji ostali članovi ansambla Baleta HNK Split)
Piše:
Petrovski