Ispunjeno i sa smješkom
Hrvatsko narodno kazalište Ivana pl. Zajca, Rijeka: 4 bolera, kor. Maša Kolar, Kristian Lever, Shota Inoue i Andonis Foniadakis
-
U angažiranoj potrazi za autentičnim, osobnim izrazom suvremene baletne kompanije, zanimljivim, tehnički zahtjevnim i plesno atraktivnim za staru hnkovsku publiku ali i onu potencijalnu novu, a sve to unutar financijski vrlo ograničenih gabarita što se ogleda u broju plesača, dostupnim koreografima i opremi predstave, riječki je Balet iznjedrio još jedan izvrstan program.
Prije dvije godine, u studenom 2016. zagrebački je HNK napravio povijesni iskorak premijerom plesnog diptiha Tamni pejzaži / Bolero angažiravši Marjanu Krajač i Mašu Kolar kao domaće koreografske snage čije je ishodište u suvremenom plesu (što je više vrijedilo za Krajač, jer je Mašin već davno uspostavljeni prostor onaj između – koji sve manje dijeli i sve više povezuje aktualnu baletnu i suvremenoplesnu scenu). Tada je dakle praizveden Bolero na znameniti Ravelov glazbeni predložak koji je Višeslav Laboš svojom elektroakustičkom obradom usložio, razigrao, razmaštao a da nije izgubio srž na kojoj počiva uzbuđujuća napetost djela.
Na provjerenoj poetskoj snazi tog Bolera, (kostim i scena Petra Pavičić, svjetlo Nuno Salsinha) i iznimnoj estetici plesa koja gradira od tri paralelna sola (na izvedbi 10. studenog iznijele su ih izražajno, osobno ženstveno i čisto Ksenija Krutova, Maria del Mar Hernandez i Marta Kanazir), preko dueta do impresivne zajedničkim ritmom prožete grupe u neprestanoj dinamičnoj mijeni žive forme, razvit će se iznimno originalna i odlično izvedena i na kraju luckasto duhovito završena predstava nakon koje publika izlazi ispunjena i sa smiješkom.
Drugi od naslovom najavljena četiri Bolera je skladao Frédéric Chopin i on (Bolero u c-duru op. 19) najmanje zvuči kao bolero, odnosno u prvom planu je osjetljivi, suptilni stari majstor klavira čiji zvuk rasprostire tamne prostore sjete. Koreograf Kristian Lever je svoj rad nazvao Zid tišine; na sceni je uistinu jedan stari Zid čije će sjećanje (budući da zidovi imaju uši...) prožeto glazbom, prizvati sjenolika bića, grupicu od sedmero plesača koji se ponovno međusobno suočavaju. Za moj ukus mjestimice malo pretamna scena (Nuno Salsinha je oblikovatelj svjetla cijele predstave), iako definitivno u službi dramaturgije rada.
A onda se pali svjetlo kao za pauzu; scena je demistificirana i ogoljena, a pripreme za nastavak programa su u tijeku. Treći bolero 1/3 (koreograf Shota Inoue) je posve iznenađujuća, briljantna i dirljiva minijatura za jednog izvođača / nesretnog scenskog radnika (i dva mikrofona) koji se zaigra u međuvremenu i međuprostoru kao da iskušava svojih mogućih pet minuta slave. Njegov nastup se zapravo događa u pauzi, tijekom promjene scene za Saint-Saënsov bolero El desdichado (Nesretnik) skladanog za dva glasa i orkestar koji će, uz klavirsku pratnju (Juraj Marko Žerovnik) superiorno, kako to samo mogu operne dive, izvesti Anamarija Knego i Ivana Srbljan. Uz sve izvođačke, fizičke i glasovne kvalitete, Hugo Rodrigues koji izvodi ovu koreografiju nosi i iznimni scenski šarm, a kolege koji su gledali i premijeru kažu da ni Michele Pastorini nije ništa slabiji.
I na kraju baletne večeri povratak na onaj izvorni, klasični, pravi, Ravelov Bolero, upisan u povijest plesa i memoriju plesačkih tijela u bezbrojnim inačicama; ali sada u posve šašavom pomaku i (tome adekvatnom cirkuskom) uskom blistavo bijelom kostimu sa resicama pastelnih boja na leđima (kostimograf Anastasios Sofroniou). Petero izvođača (Nika Lilek, Emanuel Amuchástegui, Ali Tabbouch, Michele Pastorini i Laura Orlić) savršeno sinkronizirani, ozbiljni, posvećeni izvedbi, vibriraju i skakuću na pet malih trampolina u strogoj i preciznoj formi ulančanih serija pokreta. I dok publika varira između zapanjenosti i smijeha pred ovim rogobatno egzotičnim pticama skakačicama u 2D stilu, oni svojom ozbiljnošću i radosnim angažmanom odgovaraju na ovaj nesvakidašnji izazov koreografa Andonisa Foniadakisa, prizivajući stalno nove asocijacije. U čistom i duhovitom konceptu ima mjesta za komunikaciju i sa klasicima bolera (Bronislave Nižinske i Béjarta) kao i sa njegovom širom primjenom. Poput onog nestašnog ptičjeg pera iz pletenice Bo Derek u filmskom hitu Desetka koje škaklja te dekoncentrira i minira delikatnu erotsku situaciju koju ljepotica prakticira isključivo uz – Ravelov Bolero.
(Wikipedija smatra da je najpoznatija izvedba Ravelovog Bolera ipak ona klizačkog para Torvill-Dean na Zimskim olimpijskim igrama u Sarajevu. Pritom sam na istom mjestu našla jednu dražesno znakovitu rečenicu koja nesumnjivo nenamjerno tako puno govori o kulturološkom stavu spram plesa: „Iako je primarno napisano kao balet, djelo, koje je praizvedeno 1928., danas je Ravelovo najpoznatije djelo.“)© Maja Đurinović, PLESNA SCENA.hr, 22. studenoga 2018.
(osvrt na 1. reprizu 10. studenoga 2018.)
Bolero
koreografkinja Maša Kolar
glazba Maurice Ravel, Bolero, elektroakustička obrada glazbe Višeslav Laboš, dramaturška obrada i asistencija koreografkinji Maja Marjančić, scenografkinja, kostimografkinja Petra Pavičić, oblikovatelj svjetla Nuno Salsinha, baletne majstorice Mihaela Devald / Paula Rus
izvode:
Bolero prvi: Ksenija Krutova / Marta Voinea Čavrak / Tea Rušin / Maria del Mar Hernandez / Laura Orlić / Marta Kanazir / Nika Lilek
Bolero drugi: Ksenija Krutova / Marta Voinea Čavrak / Tea Rušin / Maria del Mar Hernandez / Laura Orlić / Marta Kanazir / Nika Lilek / Ali Tabbouch / Svebor Zgurić / Michele Pastorini / Shota Inoue / Tilman Patzak / Hugo Rodrigues / Daniele Romeo / Emanuel Amuchástegui / Andrei Köteles
Bolero treći: Ksenija Krutova / Marta Voinea Čavrak / Tea Rušin / Maria del Mar Hernandez / Laura Orlić / Marta Kanazir / Nika Lilek / Anna Ponomareva / Cristina Lukanec / Irina Köteles / Anca Nicoleta Zgurić / Emanuel Amuchástegui / Andrei Köteles / Hugo Rodrigues / Daniele Romeo / Shota Inoue / Michele Pastorini / Ali Tabbouch / Svebor Zgurić / Tilman Patzak
Bolero
Zid tišine
koreograf Kristian Lever
glazba Frédéric Chopin, Kristian Lever, Ingo Schreiber i Sara Ezzell, You Remember
scenografkinja, kostimografkinja Petra Pavičić, oblikovanje svjetla Nuno Salsinha
pijanist Juraj Marko Žerovnik
izvodE: Hugo Rodrigues / Svebor Zgurić / Shota Inoue / Ksenija Krutova / Marta Kanazir / Maria del Mar Hernandez / Anca Nicoleta Zgurić
Bolero
1/3
koreograf Shota Inoue
glazba Camille Saint-Saëns, El desdichado, scenografkinja, kostimografkinja Petra Pavičić, oblikovatelj svjetla Nuno Salsinha
baletna majstorica Cristina Lukanec
pijanist Juraj Marko Žerovnik
pjevačice: Anamarija Knego / Ivana Srbljan / Morana Pleše / Dominika Glinšek
izvode: Michele Pastorini / Hugo Rodrigues
Bolero
koreograf Andonis Foniadakis
asistent koreografa Pierre Magendie, scenografkinja Petra Pavičić, kostimograf Anastasios Sofroniou, oblikovateljica svjetla Nuno Salsinha, baletna majstorica Paola Rus
izvode: Nika Lilek / Emanuel Amuchástegui / Ali Tabbouch / Michele Pastorini / Laura Orlić
u koprodukciji s Apotosoma Dance Company, Francuska
inspicijentice Vesna Marinac / Noemi Dessardo / Antonija Družeta Balić
premijera 9. studenoga 2018.
Piše:
Đurinović