U Hrvatskom narodnom kazalištu u Osijeku 18. svibnja 2018. godine premijerno je izvedena baletna predstava Mali princ. Premijera te reprize 19., 21. i 22. svibnja 2018. ispunile su osječko kazališta svim generacijama gledatelja, što potvrđuje potrebu za daljnjim dogovorima oko repriznih izvedbi i sljedeće kazališne sezone.
Suradnja Europaballet St. Pölten i Hrvatskog narodnog kazališta Osijek, započeta je prije pet godina, a unazad godinu dana uz podršku Austrijskog kulturnog foruma, raste kvalitetom i angažmanom. Inicijator povezivanja dvaju ustanova je Vuk Ognjenović, osječki plesač baleta i umjetnički voditelj Baletnog studija pri osječkom HNK-u. Kao bivši član ansambla Europaballet St. Pölten, Ognjenović (u dugom iščekivanju formiranja osječkog Baleta) nastavlja suradnju kroz različite projekte baletnih predstava, kao što su Vragolasta djevojka i Orašar za koje se, u HNK-u u Osijeku uvijek iznova traži karta više. Za Europaballet St. Pölten suradnja s osječkim kazalištem od iznimne je važnosti obzirom da se St. Pölten natječe za laskavu titulu Europska prijestolnica kulture 2024.godine pa je u tom cilju važno ostvarivati projekte koji uključuju institucije visoke kulture kao što je HNK u Osijeku.
Solisti Europaballeta St. Pölten gosti su u osječkom HNK već četvrtu sezonu baletne predstave Orašar koju su prema Orlykovskom, postavili Dinko Bogdanić i Vuk Ognjenović. Ove sezone osječkoj publici predstavili su se Florient Cador u ulozi Princa i Leticia Calvete u ulozi Klare i Vile šećera. Od premijerne izvedbe Orašara u osječkom HNK-u 2013. godine, dječje plesne uloge Orašara izvode učenice Odjela za suvremeni ples Glazbene škole Franje Kuhača, koje su uključene i u predstavu Mali princ. HNK u Osijeku pridonio je izradom kostima za svih deset solističkih uloga te više od trideset dječjih kostima, koje je osmislio Stefan Wiele a oblikovala osječka kazališna Krojačnica pod vodstvom Zvonka Majdiša.
Predstava Mali princ, prema istoimenoj noveli Antoinea de Saint-Exupéryja, baletna je predstava suvremenog izričaja (na glazbeni kolaž poznatih filmskih tema koje podržavaju karakter likova) čiju koreografiju potpisuje Reiner Feistel (aktualni koreograf Kazališne kuće Chemnitz, Odjel za operu, balet i mjuzikl; Njemačka). On je na kraju primijetio: „Fasciniran sam međusobnom suradnjom organizacija u Austriji i Hrvatskoj. Protagonistima predstave probe su održavane u pripadajućem gradu. Na kraju, individualni dijelovi postavljeni su zajedno te je nastala izvrsna plesna produkcija.“
Predstava je koreografski u potpunosti postavio Feistel i prilagodio je solistima u njihovoj individualnoj izvedbenoj interpretaciji odabranih uloga. Suvremeni izričaj pronalazimo u vokabularu čiji je temelj u primjeni baletnih elemenata koji nisu u strogoj formi nego pridonose utjelovljenju karakterizacije lika; kao npr. vijugavo, sukcesivno kretanje inicirano mobilnosti kralješnice koje karakterizira lik Zmije u izvedbi Mayare Reis Viçoso. Važno je napomenuti vještinu plesača u primjeni „plesne tehnike poda“ (floor work), što je inače domena suvremenih plesnih tehnika. Gabriel Belucci je kao Mali princ u potpunosti i predano izrazio kvalitetom pokreta dječju nevinost, otvorenost i dobrotu lika. Prpošnu i karizmatičnu Ružu izvrsno je iznijela Carol Pitta, a razigranu i veselu Lisicu karakterno obojila solistica Gala Lara. Rachael Carrier jedina je solistica čiji lik Fenjerdžije koristi mobilni rekvizit ulične lampe. Koreograf se poigrao u interpretaciji uloge Hvalisavca pomoću dva plesača: Cassiano Rodrigues i Dominik Vaida su intrigantni duo u kojem izvođači međusobno zrcale kretanje do trenutka spoznaje prisustva lika Malog princa kao potencijalnog gledatelja za divljenje.
Miljenikom osječkih gledatelja pokazao se Khanya Mandongana u ulozi Poslovnog čovjeka, čiju izvedbu specifično odlikuje brzina kretanja, eksplozivnost, dominacija prostorom i artikulacija pokreta. Levan Tsintsadze u ulozi Pilota i Walaa Almejbl u ulozi Kralja, u samo dvije probe uspješno su uvježbali podrške i plesne dijelove s učenicama Odjela za suvremeni ples Glazbene škole Franje Kuhača Osijek koje su uz polaznice Baletnog studija u dječjim ulogama: Avioni, Ruže, Ptice i Princeze svakim svojim izlaskom na pozornicu prenijele veselje, spontanost i ljubav prema plesu.
Doživljaj drugog svijeta, mjesta radnje asteroida u svemiru, stvoren je kombinacijom divnih crteža Stefana Wiela kroz video dizajn projekcije i oblikovanje svijetla Philippa Preissa. Pozornica je na ovaj način bila bez ikakvih prepreka plesačima, a u isto vrijeme vizualno dojmljiva.
Postavom koreografije, odabirom vokabulara i glazbe, koreograf gledateljima usmjerava fokus na pojedine likove, odnosno mlade plesače, stavljajući u drugi plan radnju i kronološki razvoj. Baš kao i autor djela Antoine de Saint-Exupéry, Feistel primjenjuje misiju Malog princa za uspostavom odnosa među ljudima. „Poznajemo samo ono što smo pripitomili.“ – kaže Lisica Malom princu ukazujući na proces razvoja od nepoznatog ka poznatom, odnosno put od straha prema ljubavi kroz upoznavanje.
Baletna predstava sa suvremenim izričajem dobitni je model za osječke mogućnosti ostvarivanja repertoarnih plesnih predstava. Obzirom na edukacijske pozadine baletnog ansambla pod vodstvom Vuka Ognjenovića, koja upravo pokrivaju ta dva plesna umjetnička pravca: klasični balet i suvremeni ples, ansambl je u mogućnosti preuzeti izvedbenu postavu potencijalnih predstava sličnog profila. I dalje se postavlja pitanje statusa ansambla, čiji položaj uprava HNK u Osijeku još uvijek nije definirala. Stvaranje uvjeta i pružanje podrške ovakvim oblicima predstava od strane vodećih ljudi u upravi za kulturu i umjetnost grada Osijeka, nužna je za konkuriranje umjetničkih projekata u svrhu stvaranja buduće kulturno - umjetničke plesne scene jednog sveučilišnog centra kao što je grad Osijek.
© Martina Terzić, PLESNA SCENA.hr, 30. svibnja 2018.
Baletna koprodukcija Europaballeta St. Pölten i Hrvatskog narodnog kazališta u Osijeku s Odjelom za suvremeni ples Glazbene škole Franje Kuhača Osijek
Mali princ
(balet prema istoimenoj noveli Antoinea de Saint-Exupéryja)
redatelj Michael Fichtenbaum; umjetnički direktor Europaballeta St. Pölten
koreograf Reiner Feistel
premijera 18. svibnja 2018.
kostimografija i scenografija Stefan Wiel, oblikovatelj rasvjete i video dizajn Philipp Preiss
izvode: Gabriel Belucci (Princ, Levan Tsintsadze (Pilot), Walaa Almejbl (Kralj), Carol Pitta (Ruža), Gala Lara (Lisica), Rachael Carrier (Fenjerdžija), Cassiano Rodrigues i Dominik Vaida (Hvalisavac), Mayara Reis Viçoso (Zmija), Khanya Mandongana (Poslovni čovjek)
avioni, ruže, ptice i princeze: učenice Odjela za suvremeni ples Glazbene škole Franje Kuhača Osijek (pripremila i uvježbala Lauris del Carmen Velasco Farrera), polaznice Baletnog studija HNK Osijek (pripremila i uvježbala Sara Epifany Erceg), Vladimir Tintor (Glas)