Prema majstorskom receptu
Hrvatsko narodno kazalište Ivana pl. Zajca, Rijeka: Gioachino Rossini i Mauro Bigonzetti, Rossini Cards
-
Nije bilo sumnje da će majstorsko djelo kao što je Rossini Cards Maura Bigonzettija biti konačno pravi i puni uspjeh koji će pomiriti ideje i stavove plesača, ravnateljice Baleta Maše Kolar i publike. Riječ je o sat vremena kazališnog užitka u kojem se smjenjuju briljantne glazbenoscenske minijature, razglednice razdraganog i duhovitog glazbenog opusa Gioachina Rossinija koje je iz Italije s ljubavlju, poslao Mauro Bigonzetti. Majstora Bingozettija smo u Zagrebu prvi put doživjeli 2003. kada je portugalski Gulbenkian balet u okviru nastupa na Muzičkom biennalu izveo njegovu Cantatu. Na 24. Tjednu suvremenog plesa, 2007. gostovala je skupina Aterbaletto, najjača talijanska samostalna baletna skupina (tada još pod njegovim vodstvom), u kojoj je kasnije nekoliko godina plesala i Maša Kolar. Na programu su bili Omaggio a Bach i ponovno Cantata. Rossini Cards pripada Bigonzettijevoj antologiji; kreirana za Aterballeto i praizvedena 2004. u Modeni, postavljena je više puta u Italiji te Baselu, Montréalu, Hannoveru i Dortmundu. Koreografiju je na riječki ansambl prenijela Bigonzettijeva asistentica Béatrice Mille, ali zapravo bi se moglo reći da se koreografija sljubila sa plesačima riječkog HNK-a podcrtavajući njihove osobne i specifične kvalitete.
Rossini Cards je živa, vrlo dinamična i duhovita u obratima grupna igra u kojoj ima mjesta za individualnost, grotesku, poetičnost i nepretencioznu virtuoznost, nadahnuta i vođena glazbom. Sjetimo li se da je Rossini skladao tako scenične kompozicije (a nikada nije pisao glazbu za balete) poput famoznog Dueta mačaka, da je poznat po kulinarskoj vještini i uopće životnom hedonizmu („Želudac je dirigent koji dirigira velikim simfonijskim orkestrom naših strasti i potiče ga na akciju.“), ne čudi njegov prštavi humor znalački i duboko utemeljen u dobroćudnom sagledavanju svijeta. Svijeta kao zajedničke gozbe za velikim stolom u kojem se susreću šaroliki likovi, u kojem se voli, igra, nadmeće i na kraju uvijek – pada u rupu! Bigonzetti je kao kazališni autor fasciniran ekspresijom i teatarskim potencijalom Rossinijeve glazbe, a s druge je također Talijan. (Što će podcrtati i kostimografija Helene de Medeiros.)
Stoga se pokret i glazba, u izmjeni snimki orkestra i žive izvedbe Filipa Faka za klavirom, savršeno prožimaju, a niz neočekivanih izmjena grupe i izdvojenih malih priča tvore čvrsti dramaturški okvir. Čudesno je napet i tajnovit te poetski skulpturalan duet Marie del Mar Hernandez i Héliasa Tur Dorvaulta; odlični su zrcalni ženski duet Nike Lilek i Laure Orlić te marionetski zaigran trio (Ksenija Duran Krutova i Ricardo Campos Freire i Shota Inoue); superioran solo na špici riječke baletne dive Marte Kanazir. Sve to čisto, strasno i vješto izvedeno, s duhovitom iskrom i puno šarma, naglašenog u pjevačkoj točki i plesnoj pauzi kada publika, posve u duhu vremena(!) dobiva i jedan Rossinijev recept.
© Maja Đurinović, PLESNA SCENA.hr, 22. svibnja 2018.
Rossini Cards
koreograf Mauro Bigonzetti
premijera 19. svibnja 2018.
asistentica koreografa Béatrice Mille, kostimografkinja: Helena de Medeiros, oblikovanje svjetla Carlo Cerri, pomoćni oblikovatelj svjetla Massimo Consoli, glazba Gioachino Rossini, odabir glazbe Bruno Moretti, pijanist Filip Fak, Baletna majstorica Paula Rus, inspicijentica Antonija Družeta Balić, fotografkinja i dizajn plakata Fanni Tutek-Hajnal
izvode: Ricardo Campos Freire, Ksenija Duran Krutova, Shota Inoue, Marta Kanazir, Andrei Köteles, Nika Lilek, Maria del Mar Hernandez, Laura Orlić, Michele Pastorini, Daniele Romeo, Tea Rušin, Ali Tabbouch, Hélias Tur Dorvault, Marta Voinea Čavrak, Anca Nicoleta Zgurić, Svebor Zgurić
Piše:
Đurinović