Kaleidoskopsko razlamanje priče

Hrvatsko narodno kazalište Ivana pl. Zajca, Rijeka: Ivica i Marica, kor. Gina Patterson

  • Hrvatsko narodno kazalište Ivana pl. Zajca, Rijeka: Ivica i Marica, kor. Gina Patterson

    I druga premijera riječkog Baleta pod ravnateljstvom Maše Kolar donijela je nešto novo i provokativno sljedeći umjetničku viziju i profesionalni angažirani stav o mogućem autentičnom razvoju suvremenog baletnog ansambla i njegovog repertoara, te o njegovim kapacitetima i potencijalima unutar kulturne politike kazališne kuće. Kombinacija baleta i bajke sama po sebi nosi očekivanje raskošnog i ekspresivnog spektakla, no balet Ivica i Marica nastao prema bajci braće Grimm, u čitanju američke koreografkinje Gine Patterson, umjesto zamamne šarene kućice od kolača nudi neko nježno otapanje i fluidno pretapanje oštrih obrisa priče te složene, okrutne i zapravo teško shvatljive bajke. Ponirući u njezine dubine i slutnje, simbole i odnose stvarnog i nestvarnog, likovi Gine Patterson kreću se slobodni od tereta priče čistim ispražnjenim prostorom scene kao prostorom vlastite svijesti i zajedničkog sjećanja, a tu se onda udvajaju, umnažaju, kaleidoskopski razlamaju s poznatim i nepoznatim bićima ili prikazama. (Autorica govori o tri kruga koji se zapravo stalno prožimaju: prvi je obitelj Ivica, Marica, Majka i Otac, drugi krug čine članovi obitelji iz prošlosti, duhovi i alter ega, a treći krug su prikaze, bića svjetla i tame.)
    Hrvatsko narodno kazalište Ivana pl. Zajca, Rijeka: Ivica i Marica, kor. Gina Patterson
    Zanimljivi su i složeni ti susreti različitih stvarnosti, primjerice česta pojava Oca (izvrsni Ali Tabbouch) u scenama u kojima nije prisutan kao fizički lik, ali je mislima u brizi, uz djecu, prati ih u duhu. Ulogu Majke i Vještice simbolično objedinjuje upečatljiva i izražajna Ksenija Duran Krutova. Njezina transformacija je nužni dio procesa koji vodi do vatre i pročišćenja, no to je već nova, vrlo složena tema, intuitivno prihvatljiva, no nikako jednoznačna. Predstava je vrlo zahtjevna za sve plesače koji imaju stalne transformacije i gdje bi skoro svaki ulazak u novu sliku/scenu, potkrijepljen promjenom kostima, trebao donijeti nijansu novog, različitog u kvaliteti pokreta.
    Hrvatsko narodno kazalište Ivana pl. Zajca, Rijeka: Ivica i Marica, kor. Gina Patterson
    Čistoća predstave nesumnjivo proizlazi iz istomišljenih autorskih postavki koje svaka na svojoj razini doprinosi slojevitosti čitanja. Jednostavna crna odjeća za realne, ishodišne likove, članove siromašne obitelji, pri čemu Ivicu i Maricu izdvajaju crvene čarapice; dok su ostali kostimi Petre Dančević Pavičić prozračni, s rješenjima koja upućuju na pripadnost fantastičnom svijetu bajke. Odlična je i nekako nenametljivo dojmljiva projekcija (animacije i video projekcije Marka Gutića Mižimakova) na cijeloj pozadini scene koja je na trenutke u treperavom vanvremenskom prostoru, da bi onda vratila, prizemljila priču u šumu, pobacala spasonosne kamenčiće, ili pustila ptice da pokljucaju mrvice, ili pak bilježila mračne asocijacije tijekom scene vještičjeg kaveza. Isti autor osmislio je jedini jednostavan, lagan i pokretan i nadasve simboličan scenografski element: bijeli okvir s vratima na kotačićima, plutajući portal, koji plešući ulazi na scenu preuzimajući ulogu doma, pećnice, prepreke, međe, otvora, prolaza...
    Hrvatsko narodno kazalište Ivana pl. Zajca, Rijeka: Ivica i Marica, kor. Gina Patterson
    U priči u kojoj su glavni likovi djeca (odlično ih, čisto i motivirano, utjelovljuju plesači Michele Pastorini i Maria del Mar Hernandez) autorica koreografiju prožima ritmičkim i dinamičkim elementima nalik na plesnu stilizaciju dječjih igara, a oni se u okruženju leptirastih bića, sjena i prikaza, nošeni Mozartovom glazbom nježno pretaču u stalno nove oblike. A kad sam već kod glazbe, ako ste se izgubili u stalnom naporu prepoznavanja značenja i imenovanja događaja na sceni, mnogi brojevi funkcioniraju i kao jednostavno lijepe koreografije u apstraktnom neoklasičnom, osuvremenjenom baletnom ruhu.

    © Maja Đurinović, PLESNA SCENA.hr, 21. veljače 2018.
    (Osvrt na izvedbu 16. veljače 2018. HKD-u na Sušaku)
    Hrvatsko narodno kazalište Ivana pl. Zajca, Rijeka: Ivica i Marica, kor. Gina Patterson
    Ivica i Marica
    koreografkinja Gina Patterson
    premijera 26. siječnja 2018.
    animacije, video projekcije i scenografski elementi Marko Gutić Mižimakov, kostimografkinja Petra Dančević Pavičić, oblikovatelj svjetla Dalibor Fugošić, oblikovanje zvuka Eric Midgley, glazba Wolfgang Amadeus Mozart, fotografija Jelena Janković
    izvode: Michele Pastorini (Ivica), Maria del Mar Hernandez (Marica), Ksenija Duran Krutova (Majka / Vještica), Ali Tabbouch (Otac), Hélias Tur Dorvault / Nika Lilek / Ricardo Campos Freire / Cristina Lukanec / Marta Kanazir / Irina Köteles / Tea Rušin / Marta Voinea Čavrak / Anca Nicoleta Zgurić / Laura Orlić / Daniele Romeo / Joseph Cane / Andrei Köteles / Svebor Zgurić

Piše:

Maja
Đurinović

kritike i eseji