Krik u plavom

Balet Hrvatskog narodnog kazališta Ivana pl. Zajca, Rijeka: Dogma, kor.Balázs Baranyai; Šah-mat, kor. Raza Hammadi

  • Balet Hrvatskog narodnog kazališta Ivana pl. Zajca, Rijeka: Dogma, kor.Balázs Baranyai

    Nova premijera riječkog baleta vratila je nadu u razlog postojanja i djelovanja tog malog ansambla koji se godinama bori za poziciju unutar vlastite kuće i grada s jedne strane, a s druge za neku moguću specifičnu vidljivost unutar hrvatske plesne scene. Balázs Baranyai, v.d. ravnatelja Baleta izborio je plesačko pojačanje, te je u petak, 21. listopada na sceni zaigrao siguran, profesionalan, koherentan, uvježban ansambl čije su kvalitete i plesački potencijali mudro i dobro iskorišteni. (Što je bilo pravo olakšanje s obzirom na ružna šaputanja koja su prethodila ovoj premijeri, a koja su vjerojatno, i nažalost, utjecala na broj publike, sad već vrlo sumnjičave i oprezne…) I u tom smislu treba istaknuti sve plesače večeri a to su: Joseph Cane, Ksenija Duran Krutova, Tena Ferić Dokmanović, Leopoldo Guadagno, Marta Kanazir, Andrei Köteles, Cristina Lukanec, Laura Orlić, Domenico Piscopo, Bálint Rauscher, Daniele Romeo, Paola Rus, Ali Tabbouch, Tanja Tišma, Sabina Voinea, Marta Voinea Čavrak i Svebor Zgurić.
    Balet Hrvatskog narodnog kazališta Ivana pl. Zajca, Rijeka: Dogma, kor.Balázs Baranyai; Šah-mat, kor. Raza Hammadi
    Prvi dio programa, Dogma Balázsa Baranyaia najavljena kao apstraktni balet, tamni je ornament tijela na živoj grafičkoj pozadini (video Krešimir Linić i Jadranka Lacković) koja uvlači u zaumne dubine. Plesači su i osobnosti i crno bijeli znakovi ubačeni u geometriju prostora gdje se grupiraju, ulančavaju i razilaze; poetični kroz izloženu bjelinu mišićima napete kože, individualizirani kao iscrtanim crnim kostimima Sandre Dekanić koji se razlikuju u kombinacijama traka/linija i ploha. Plesačice su na špici čime dobivaju na vertikali i brzini, duljini i čistoći linija. I na kraju, kao da se cijeli taj fluidni, uznemireni svemir upija u bezglasni, unutarnji, krik bića u plavom. (Plavo, prema Rječniku simbola, kao dubina, hladnoća, rastvaranje oblika, „put u beskonačnost, gdje se zbiljsko pretvara u imaginarno“.)

    Balet Hrvatskog narodnog kazališta Ivana pl. Zajca, Rijeka: Dogma, kor.Balázs BaranyaiDogma je u smislu plesnog rječnika suvremeni balet koji je na hrvatskoj sceni prisutan i poznat kroz radove Edwarda Cluga i Lea Mujića. Utoliko je drugi dio večeri Šah-mat unio specifičnu novost i ugodno iznenađenje. Raza Hammadi je suvereni autoritet i pronositelj Mattox jazz plesne tehnike koja odlično pristaje plesačima klasične baze. Oni imaju veliku gestu, i dugu amplitudu zamaha, koja se ovdje u zglobovima spretno i elastično lomi i nepredvidivo razvija tvoreći zanimljive i duhovite pomake u formi tijela kao karakterizaciji likova. No istovremeno to je tehnika mekih kontrakcija koje prenose bolnu, intimnu lomljivost.

    Šah-mat je nadahnut motivima Šah novele Stefana Zweiga (napisane 1942. a program bilježi zanimljivu koincidenciju da je istoimeni njemački film iz 1960. sniman velikim dijelom baš u Rijeci) te ima i neku vrst libreta i uloge, ali ništa što bi kočilo ili se osjećalo kao ograničenje forme. Balet se odlično, meko razvija i prelijeva kroz dva isprepletena plana: jedan koji je vezan uz fizičku, tjeskobnu situaciju Dr. B (izražajni Ali Tabbouch) koji je zatočen, ispitivan i mučen, i drugog koji je proizvod njegove svijesti i mašte, sjećanja i želja; a poveže ih knjiga šahovskih rješenja. Tako se priča, koja ima i ljubavnu potku (a ljubav je tu negdje vezana uz ideju slobode), postupno slaže ili točnije, sluti.

    Balet Hrvatskog narodnog kazališta Ivana pl. Zajca, Rijeka: Šah-mat, kor. Raza HammadiSjajno je u groteski postavljen i izveden najpoznatiji Straussov valcer kao kritički, duhoviti komentar na vrijeme i mjesto radnje, nasuprot dramski snažnoj glazbi Šostakovičevih gudačkih kvarteta. Raza Hamadi se predstavio kao angažiran, zanimljiv i vrstan autor i odličan odabir za riječki ansambl koji se pokazao u obnovljenom, svježem izdanju koje zaslužuje i obnovljenu, svježu pažnju riječke publika.

    © Maja Đurinović, PLESNA SCENA.hr, 2. studenoga 2016.

    Dogma

    koreograf Balázs Baranyai
    asistent koreografa Daniele Romeo, kostimografkinja Sandra Dekanić, oblikovatelj svjetla Dalibor Fugošić, oblikovatelji videa Krešimir Linić, Jadranka Lacković, glazba Arvo Part Tabula Rasa; Joby Talbot Gudački kvartet br. 2
    izvode: Joseph Cane, Tena Ferić Dokmanović, Leopoldo Guadagno, Marta Kanazir, Andrei Köteles, Ksenija Duran Krutova, Cristina Lukanec, Laura Orlić, Domenico Piscopo, Bálint Rauscher, Daniele Romeo, Paola Rus, Tanja Tišma, Sabina Voinea, Marta Voinea Čavrak, Svebor Zgurić, Ali Tabbouch

    Šah-mat
    koreograf Raza Hammadi
    asistentica koreografa Laureline Andrei, obnova kostima Sandra Dekanić, oblikovanje svjetla i scene Nasser Hammadi, glazba: Dmitrij Šostakovič Gudački kvartet br. 3 u f-duru, Gudački kvartet br. 7 u f-molu, Gudački kvartet br. 11; Johann Strauss Na lijepom plavom Dunavu
    izvode: Ali Tabbouch, Bálint Rauscher (Dr. B), Marta Kanazir, Ksenija Duran Krutova (Irena), Andrei Köteles, Leopoldo Guadagno, Daniele Romeo, Joseph Cane, Bálint Rauscher, Domenico Piscopo (3 vojnika), Leopoldo Guadagno – Laura Orlić, Tanja Tišma, Domenico Piscopo – Marta Voinea Čavrak, Svebor Zgurić, Vitalij Klok – Sabina Voinea, Tena Ferić Dokmanović, Joseph Cane – Irina Koteles, Paula Rus (Parovi)

Piše:

Maja
Đurinović

kritike i eseji