U petak, 16. listopada, na velikoj sceni HNK Ivana pl. Zajca u Rijeci premijerno je izveden suvremeni balet Sex koreografa i novog direktora baleta Balázsa Baranyaija. Sex je posljednjih mjesec dana privlačio pozornost svojim jednostavnim i provokativnim naslovom, što je eskaliralo kada je na zgradi riječkoga HNK osvanuo poziv: „Karamarko, dođite na Sex“. No, ispostavit će se da je kontroverza sasvim drukčije prirode od one koja bi se mogla očekivati.
Od samog početka predstava je djelovala nekako poznato, ali je bilo teško pokazati prstom što je točno u pitanju. Sve je, međutim, postalo kristalno jasno u sceni u kojoj plesači izvode publiku na scenu i uključuju ih u samu predstavu. Naime, scena je konceptualno istovjetna onoj u predstavi Deca Dance u izvedbi Batsheva Dance Company koreografa Ohada Naharina. Nakon početne nevjerice, dileme više nije bilo – sličnosti je bilo previše, prečesto i nisu imale svrhu citiranja odnosno referiranja na originalna djela. Ukratko, Sex je postao reprodukcija. U jednom trenutku sav je trud i rad svih uključenih u predstavu (a sigurno ga je bilo) pao u vodu.
Postoji opasnost da su i neke originalne, uistinu autorske scene postale nepravedno osumnjičene i optužene za zločin koji nisu počinile. Možda se možemo zapitati: „A što je danas uopće novo?“ Kako biti inovativan nakon što je sve već izmišljeno? Postoji ipak jasna granica između stvaranja nečega ne-novoga, ne-originalnoga, već viđenoga i plagiranja. Ovdje se nećemo baviti istraživanjem opsega preuzimanja – drugi su to već učinili (Zvonimir Peranić, Rijeka danas). Ostaje samo pitanje – zašto? Je li se autor oslonio na neupućenost publike u repertoar suvremenog plesa i modernog baleta? Ako je tako, drago mi je bilo na izlasku iz kazališne kuće otkriti da nisam bila jedina koja je prepoznala sličnost.
© Nermina Mehić, PLESNA SCENA.hr, 24. listopada 2015.