Ostaje samo pitanje zašto?

Hrvatsko narodno kazalište Ivana pl. Zajca, Rijeka: Sex, kor. Balázs Baranyai

  • Hrvatsko narodno kazalište Ivana pl. Zajca, Rijeka: Seks, kor. i red. Balázs Baranyai

    U petak, 16. listopada, na velikoj sceni HNK Ivana pl. Zajca u Rijeci premijerno je izveden suvremeni balet Sex koreografa i novog direktora baleta Balázsa Baranyaija. Sex je posljednjih mjesec dana privlačio pozornost svojim jednostavnim i provokativnim naslovom, što je eskaliralo kada je na zgradi riječkoga HNK osvanuo poziv: „Karamarko, dođite na Sex“. No, ispostavit će se da je kontroverza sasvim drukčije prirode od one koja bi se mogla očekivati.
    Hrvatsko narodno kazalište Ivana pl. Zajca, Rijeka: Seks, kor. i red. Balázs Baranyai
    Od samog početka predstava je djelovala nekako poznato, ali je bilo teško pokazati prstom što je točno u pitanju. Sve je, međutim, postalo kristalno jasno u sceni u kojoj plesači izvode publiku na scenu i uključuju ih u samu predstavu. Naime, scena je konceptualno istovjetna onoj u predstavi Deca Dance u izvedbi Batsheva Dance Company koreografa Ohada Naharina. Nakon početne nevjerice, dileme više nije bilo – sličnosti je bilo previše, prečesto i nisu imale svrhu citiranja odnosno referiranja na originalna djela. Ukratko, Sex je postao reprodukcija. U jednom trenutku sav je trud i rad svih uključenih u predstavu (a sigurno ga je bilo) pao u vodu.
    Hrvatsko narodno kazalište Ivana pl. Zajca, Rijeka: Seks, kor. i red. Balázs Baranyai
    Postoji opasnost da su i neke originalne, uistinu autorske scene postale nepravedno osumnjičene i optužene za zločin koji nisu počinile. Možda se možemo zapitati: „A što je danas uopće novo?“ Kako biti inovativan nakon što je sve već izmišljeno? Postoji ipak jasna granica između stvaranja nečega ne-novoga, ne-originalnoga, već viđenoga i plagiranja. Ovdje se nećemo baviti istraživanjem opsega preuzimanja – drugi su to već učinili (Zvonimir Peranić, Rijeka danas). Ostaje samo pitanje – zašto? Je li se autor oslonio na neupućenost publike u repertoar suvremenog plesa i modernog baleta? Ako je tako, drago mi je bilo na izlasku iz kazališne kuće otkriti da nisam bila jedina koja je prepoznala sličnost.

    © Nermina Mehić, PLESNA SCENA.hr, 24. listopada 2015.

kritike i eseji