Dražesno, nepretenciozno i uvjerljivo

Hrvatsko narodno kazalište Split: Bruno Bjelinski: Mačak u čizmama, kor. i red. Ljiljana Gvozdenović

  • Hrvatsko narodno kazalište Split: Bruno Bjelinski: Mačak u čizmama, kor. i red. Ljiljana Gvozdenović

    Obje ovogodišnje premijere baleta HNK-a Split (najavljene su tri za ovu godinu) protekle su u znaku hrvatskih autora. U veljači je izveden Đavo u selu Frana Lhotke, a 9. travnja u Splitu je prvi put izveden balet za djecu i odrasle Mačak u čizmama Brune Bjelinskog u koreografiji i režiji Ljiljane Gvozdenović. Bruno Bjelinski, hrvatski skladatelj i glazbeni pedagog ubraja se među najveće i najplodnije hrvatske skladatelje dvadesetog stoljeća. Autor je i četiriju baleta namijenjenih mladima: Petar Pan, Pinocchio, Karneval iluzija i Mačak u čizmama. Baletnu slikovnicu u sedam slika za velike i male Mačak u čizmama naručila je slavna bečka operna kuće Theater an der Wien gdje je autor imao zapažene uspjehe upravo s glazbom za djecu. Slučaj je htio da praizvedba Mačka bude ipak u zagrebačkom HNK-u 17. prosinca 1977. u koreografiji Melite Skorupski. Solisti su bili Irena Pasarić i Dinko Bogdanić. Naredna premijera bila je ponovo u Zagrebu 2003. u koreografiji Ljiljane Gvozdenović koja je sada prenosi u Split. Autorski tim koji je radio u Zagrebu prisutan je i u Splitu: dramaturginja Tena Štivičić, scenografkinja Dinka Jeričević i kostimografkinja Barbara Bourek. Novost su videoprojekcije Ivice Kalinića koje su obogatile scenu i pridonijele ozračju bajke.
    Hrvatsko narodno kazalište Split: Bruno Bjelinski: Mačak u čizmama, kor. i red. Ljiljana Gvozdenović
    Za predstavu je korišten snimak glazbe Simfonijskog orkestra HRT-a pod ravnanjem Igora Kuljerića. Ovaj put je suradnja baleta i orkestra izostala zbog, kako se navodi, „prezauzetosti splitskih glazbenika“. No, to nije umanjilo potpuni uspjeh ove nepretenciozne i sjajno izvedene predstave rađene po predlošku bajke Charlesa Perraulta. Priča o lukavom mačku i njegovom siromašnom i dobrom gospodaru zasigurno nije baletno uprizorenje samo za djecu, nego i za odrasle što bi moglo biti opravdanje za erotizirano rublje koje nose Vještice zlice, pa i Bezazlene jarebice.

    Baletna bajka Mačak u čizmama ima dva čina, no izvedena je bez stanke. Kroz predstavu nas vodi lik Starog mačka (Lev Šapošnjikov) koji svih sedam slika najavljuje prologom. Šapošnjikov je sjajno odradio svoju ulogu plesača, a pogotovo pjevača. No, u neko doba bubice je nestalo i njegov glas je išao s razglasa što je pomalo umanjilo vjerodostojnost Starog mačka. Predstava djeluje vrlo kompaktno, slike su međusobno opravdano dramaturški isprepletene ili odvojene, ovisno o potrebi. Radnja je jasna i vrlo protočna, koreografska rješenja duhovita i zanimljiva. Dobar tempo predstave malo su usporili predugi duet Mladog mačka i Mlinara Ivice u prvoj slici, i završni pas de deux Razmažene princeze i njenog odabranika u posljednjoj slici.
    Hrvatsko narodno kazalište Split: Bruno Bjelinski: Mačak u čizmama, kor. i red. Ljiljana Gvozdenović
    Skladni partneri Artjom Žusov i Eva Karpilovska izveli su pravu čaroliju prilikom svog prvog susreta u petoj slici. Prolazeći kroz dugačke, prozirne zastore ugledavši jedno drugo, na tren su zaustavili vrijeme na sceni i u publici. Nenametljivi i mladoliki Artjom odlično se snašao u ulozi Mlinara Ivice, tehnički i mimički izvrstan, dosljedan je nositelj glavnih uloga u svim baletima u kojima sudjeluje. Razmažena princeza koju igra Eva Karpilovska šarmantna je, srčana i uvjerljiva.

    Oduševljenje publike izazvao je Mladi mačak, Aleksandar Korijakovski. Visokih tjelesnih kvaliteta, zaigran i sveprisutan, zadivio je gledatelje bezbrojnim varijacijama grandioznih skokova. Rijetko tko može konkurirati njegovoj lakoći izvedbe i tehničkoj virtuoznosti. Podjela uloga znalački je izvedena. Karakteri plesača osnažili su karaktere likova. To se moglo vidjeti na svim primjerima, a naročite kod Putujuće violinistice koju virtuozno i duhovito igra Matea Milas, kod uvjerljivog Strašnog čarobnjaka Silviua Tanasea, Vještice Elize Bojane Lipovšćak , a naročito u urnebesnom paru Svadljivih generala koje igraju Mario Buličić i fenomenalna Monica Denoni.
    Hrvatsko narodno kazalište Split: Bruno Bjelinski: Mačak u čizmama, kor. i red. Ljiljana Gvozdenović
    Srđan Barbarić kao majstor svjetla korektno je odradio posao oblikujući bajkovit ugođaj u raznim nijansama prigodnih plesnih slika. No, dobar dio scenske radnje se odvijao na prosceniju, gdje u pravilu nije bilo dovoljno svjetla ili ga uopće nije bilo.

    Mačak u čizmama, zaigrana i sjajna, duhovita predstava zadivljujuće tehnički izvedena kod mlađe publike, nažalost, ipak mislim da teže prolazi. Uglavnom je to predstava za djecu koja se bave baletom. No odrasli, u bijegu od svakodnevnog i sve bržeg tempa života i rada, imaju puno razloga za neopterećeno gledanje ove dirljive predstave pune ljubavi i mašte. Toplo preporučam!

    © Sanja Petrovski, PLESNA SCENA.hr, 21. travnja 2015.

Piše:

Sanja
Petrovski

kritike i eseji