U znaku Ane Roje
Balet HNK u Splitu: Maurice Ravel, Bolero, kor. Valentina Turcu; Carl Orff, Carmina Burana, kor. Youri Vamos
-
Proslava stote obljetnice rođenja Ane Roje započela je u Hamiltonu na Bermudima promocijom monografije autora Davora Schopfa i Mladena Mordeja Vučkovića. Nastavak je bio u Primoštenu, 16. listopada izložbom arhivskih fotografija vezanih uz umjetnički i pedagoški rad slavne splitske balerine. Na njezin rođendan, 17. listopada u podne je predstavljena monografija pred prepunim auditorijem foajea HNK u Splitu. Navečer, njoj u čast premijerno je izveden Bolero Mauricea Ravela te Carmina Burana Carla Orffa premijerno izvedena ljetos.
Koliko je Ana Roje još uvijek izravno uključena u svijet plesa, svjedoče i slijedeći podaci. Valentina Turcu, mlada plesačica i koreografkinja, autorica Bolera, kći je poznate splitske plesačice Maje Srbljenović-Turcu koja je sa svojim mužem Marinom bila čest i rado viđen gost u Internacionalnoj baletnoj školi u Primoštenu, a svoje poznanstvo i umjetničku suradnju njegovale si i od ranije. Koreograf druge predstave Youri Vamos za asistenticu je odabrao Jojce Coco, njemačku primabalerinu, svoju ženu i jednu od poznatijih učenica Ane Roje, koja je na vrhuncu karijere također svraćala u Primošten.
Zanimljiv je i podatak da je prvi Bolero u nas izveden 1947. u zagrebačkom HNK, a u glavnim su ulogama nastupili Ana Roje i Nenad Lhotka. Nakon brojnih uprizorenja na daske HNK u Splitu ponovo je to kraće djelo postavila koreografkinja i plesačica Mariborskog baleta Valentina Turcu koja je 2006. proglašena najboljim slovenskim koreografkinjom. Izgleda da je Bolero disciplina u kojoj sa moraju ogledati gotovo svi koreografi.Bolero Valentine Turcu predstava je koja će zadovoljiti svakog istinskog plesnog sladokusca, a autorica uz koreografiju potpisuje dramaturgiju, kostimografiju i scenografiju. Valentina Turcu ponudila je svoje viđenje tog djela te pokretom dotaknula dobro poznatu Bejarovu interpretaciju. Šest parova u stalnom kontaktu oslikava muško-ženske odnose kadkad nježne i suptilne, kadkad grube i prkosne, ali uvijek sofisticirano erotične. Pokret i sekvence razvijaju se aritmetičkom progresijom, bujaju i rastu do vrhunca kada se sve pretvara u strogi, prijeteći, jednostavan pokret nabijen sirovom životnom snagom. Na samom kraju vrhunac kaosa traži svoje olakšanje u bjesnim povicima i svađi plesnih parova, vriskovima koje nesuzdržano proizvode plesači na sceni. Najzanimljiviji dijelovi ove izvrsne predstave promišljeni su i logični prijelazi iz forme klasičnog baleta u energiju modernog ili suvremenog plesa izvedeni sa neopisivom lakoćom.
O predstavi Carmina Burana pisalo se ovo ljeto nakon grandiozne premijere na Prokurativama. U kazalištu, na praznoj sceni, bez orkestra i zbora koji nadopunjuju raskošnu sliku, plesna predstava nije izgubila ništa od svoje vrijednosti. Youri Vamos je napravio cjelovitu, zrelu i izvrsnu plesnu predstavu kakvu i zaslužuje sjajan baletni ansambl splitskog HNK.
© Sanja Petrovski, KULISA.eu, 21. listopada 2009.
Piše:

Petrovski